Ostabat Asme - Sorde L' Abbaye 9 juni

9 juni 2024 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Gisteren in de herberg waren nog 14 andere gasten Zwitserland 2, Duitsland 5, Amerika 1, Frankrijk 6 en Nederland 2. Tijdens het eten speelde en zong de eigenaar Baskische liedjes. 6 jaar geleden was dat ook zo maar dat was een andere eigenaar. De traditie wordt wel in stand gehouden. Het eten was weer goed en 113.- euro voor een 2- persoonskamer met avondeten en ontbijt is prima. We hebben gelukkig buiten kunnen eten want binnen stikte het van de vliegen. Toen we klaar waren begon het te regenen. De verwachte onweer en grote hoeveelheid ( 50 mm) regen is er niet gevallen. Dat ging aan de oostkant voorbij. Namelijk het traject dat we vandaag gingen fietsen. Vanmorgen regende het wel zachtjes en omdat we vandaag maar 45 km hoefden te fietsen hebben we gewacht tot 11.30 uur om te vertrekken. We hadden de keuze uit twee routes. We begonnen met de Euro velo 3 omdat de andere route in het begin over doorgaande wegen ging. Nou dat hebben we geweten. Het was een zeer avontuurlijk traject. Ze zeggen wel eens" De laatste loodjes wegen het zwaarts "  Nou vandaag waren dat de eerste loodjes. Veel steile klimmetjes ( Sommige 20 % ) en dito dalingen. Viel niet mee. Mede omdat we alle twee nog snotverkouden zijn. Na ongeveer 14 km hadden we de steilste hobbels achter ons gelaten. Het werd enigszins  minder hobbelig en het zonnetje begon te schijnen. Onderweg zagen we de sporen van het noodweer van vannacht.  Het had in korte tijd zoveel geregend dat de sloten overliepen en er op veel plaatsen de weg vol modder lag. Het meeste hadden ze vanmorgen al aan de kant geschoven. Ik had gisteren op internet gelezen dat in onze slaapplaats de Auberge tot vanavond 20.00 uur open was. Dat klopte wel .Alleen om te drinken maar niet om te eten. Dat stond er op de site niet bij. In Frankrijk waren trouwens vandaag de Europese verkiezingen dus stemmen en eten koken kunnen de Fransen kennelijk niet. Dan maar even op het terras gezeten en later in onze slaapplaats ons noodrantsoen opgegeten. Ook heel apart dit onderkomen. De eigenaresse had ons laten weten dat ze wegens omstandigheden niet thuis was maar de voordeur stond open en er lagen briefjes binnen met daarop de nodige informatie. Morgen zou ze er ook niet zijn maar ze zou het ontbijt klaar zetten. Het geld voor de overnachting moesten we maar op een bepaalde plaats leggen. Als we weggingen moesten we de voordeur open laten staan. Toch knap dat zoiets nog kan in je dorp. Trouwens toen we op het terras van de Auberge  zaten, zagen we iets wat we allang niet meer hadden gezien. Het was omstreek 18.00 uur en er stond een hele rij mensen voor de kerk om binnen te gaan. Tja dan heb je uiteraard geen tijd om eten te koken of als gastvrouw je loge's te ontvangen, Benieuwd wat we morgen meemaken.

1. Piet:
    10 juni 2024
    Ik wens jullie beter weer toe dan wij op deze dag hebben. Jullie zijn met de fiets, wij kunnen beter een waterfiets gebruiken.

Jouw reactie