Aulne - Namen. Wo 27 juni.

26 juni 2024 - Thuin, België

In vergelijking met gisteren vandaag een vlakke route van 63 km langs rivier de Sambre naar Namen. Het dooit vandaag iets meer dan gisteren. In Namen gaf de thermometer 33 gr aan. In het begin rustig fietspad langs de Sambre met uitzicht op de oude Abdij in Forleffe uit het jaar 1121.  Onderweg ging het fietspad ook via een loswal waar schepen moesten lossen of laden.  Gisteren maar ook vandaag veel vlinderstruiken gezien langs de rivier. Toen we Charlerois naderden zagen we zowel op de linker- als rechteroever veel leegstaande en vervallen fabrieken over een lengte van ongeveer 5 km. Dit is de nalatenschap van de gloriedagen van Charlerois die begon in het begin van 1900. De kolenmijnen, staalindustrie en glasindustrie vierde hoogtijdagen. Veel arbeiders uit Vlaanderen en later vooral ook Italiaanse arbeidsimigranten kwamen naar deze stad.  Echter rond de jaren 1960 kwam de klad in de kolenindustrie, vervolgens ook in de staal- en glasindustrie. Oorzaak was o.a. nieuwe energie in de vorm van olie en gas. Sommigen van ons herinneren zich misschien nog de grote mijnramp in Marcinelle, een deelgemeente van Charlerois, waar 262 mensen omkwamen. Voornamelijk Italiaanse mijnwerkers. Door dit alles kwam de stad en zijn omgeving in zware sociale problemen. Tot op heden zie je nog steeds de gevolgen hiervan. In het centrum van Charlerois liep de fietspad over houten planken. Gelukkig zagen we het op tijd dat er een plank ontbrak. Iets verder werden we verrast doordat de fietsroute door een groot hek was afgesloten. Er was geen vooraanduiding geweest dat de route afgesloten was dus weer 500 mtr terug. Uiteindelijk toch in Namen aangekomen. De stad van de slak en schildpad omdat de inwoners bekend stonden dat ze traag waren. Volgens mij was dat zo erg dat een gemeentearbeider zijn collega op zijn donder gaf omdat die boven op een slak had getrapt. Die collega verontschuldige zich door te zeggen: " maar dat beest heeft de hele dag al voor mijn voeten gelopen."  Of dat werkelijk zo is weet ik niet maar ik vond het wel leuk gevonden gezien het standbeeld in de stad. We zijn maar bijtijds gaan eten omdat het erg druk werd in de binnenstad ivm de wedstrijd van België tegen Kroatië. Morgen naar Luik maar dan langs de Maas.

1. Anouk:
    26 juni 2024
    Mooi lesje geschiedenis! Fijne dagen nog.
  2. Coby en Andre van Roij:
    27 juni 2024