Namen - Opeye do. 27 jun

27 juni 2024 - Andenne, België

Vannacht geslapen bij Bed College in centrum van Namen. Gebouw heeft vroeger deel uitgemaakt van een school en wordt nu omgeturnd tot hostel en is reeds gedeeltelijk klaar. Deze morgen omstreeks 08.30 op gepaste wijze uit Namen vertrokken. We zijn met een slakkegangetje de stad uit gereden. Nog even achterom gekeken en een foto gemaakt van de beroemde Citadel van Namen. Daarna net buiten de stad ons ontbijt bij de supermarkt gekocht en de nodige flesjes koud water. De weersvoorspelling was dat het nog harder zou dooien dan gisteren. Ze hadden gelijk want onderweg gaf een thermometer 34 gr aan. Vandaar dat we in Seraing nog een keer koud water kochten bij een winkel op de hoek.  We hadden het zo wie zo een beetje warmer als anders. Dat komt namenlijk zo. Langs de Maas ter hoogte van Tihange had ik een foto gemaakt van de enorme koeltoren van de kerncentrale aldaar. Even later zag ik de bordjes hangen waarop stond dat het bij wet verboden was om foto's te maken. Ook hingen er om de 50 mtr camera's.  Gelijk daarna hing er een drone boven ons hoofd. Vervolgens kwam er op de Maas een politieboot aanvaren die ons een tijdje vergezelde. Veel gekker moet het hier niet worden. De laatste dagen langs de Sambre en nu ook langs de Maas behoorlijk wat ganzen gezien. Veel zitten in groepjes op het water of in het gras langs het fietspad. Vandaag een hele familie op het fietspad en die waren ook niet van plan om opzij te gaan. Ik ben afgestapt en heb ze vervolgens gezegd dat ik gebakken ganzeborsten heerlijk vond. De meesten maakten toen dat ze weg kwamen. In Luik, het kon eigenlijk ook niet anders, een bord Route Barree, oftewel, zie maar hoe je er komt. Uiteindelijk via een stuk over de drukke doorgaande weg weer op de fietsroute uitgekomen. Wat zou het leven toch saai zijn als je niet over de Belgische wegen zou fietsen.  Toch was het een heerlijk avontuur om per fiets door Luik te rijden. Uiteindelijk na 85 km omstreeks 17.30 uur in Oupeye, een dorp tussen Luik en Maastricht, aangekomen. Morgen passeren we de grens Belgie/Nederland ter hoogte van Maastricht. Dan is het weer gewoon "Goeiendag"  en zijn we uitge-bonjour- d.

1. Anne en Mees:
    27 juni 2024
    Haha wij vinden het een mooie grap Dre dat je vervolgens óók nog een foto van die Drone maakt. Welkom in Nederland!!
  2. Coby en Andre van Roij:
    27 juni 2024
    Is geen grap. Toen ze zagen dat wij het waren zijn ze doorgevaren.
  3. Riet van Vier Vrije Voeten:
    Fijne thuiskomst gewenst!!
  4. Coby en Andre van Roij:
    28 juni 2024
    Dank je wel Riet en doe Guus de groeten.
  5. Ineke:
    Bijna thuis! Heel fijn 🤗
  6. Coby en Andre van Roij:
    28 juni 2024
    Het was een leuke reis maar het is ook weer fijn om jullie weer te zien.
  7. I . De Rooij:
    28 juni 2024
    Goed om weer in Nederland te zijn?? Of had je nog verder willen fietsen?
  8. Coby en Andre van Roij:
    28 juni 2024
    Het was geweldig maar weer thuis komen is ook goed.

Jouw reactie