Orleans - Parijs - Clay Soullie. Vrij. 21 juni.

21 juni 2024 - Orléans, Frankrijk

Wat we gisteren al vermoedde werd vanmorgen bevestigd. Een blik op de buienradar liet een groot regen - en onweerstoring zien boven het gebied waar wij vandaag het 74 km traject naar Etampes zouden rijden. We zouden dan tot omstreeks 15.30 uur regen en onweer hebben. Dat gingen we dus niet doen. Regen dat is tot daar toe maar geen onweer. Een dag langer in Orleans kon niet want het hotel was volgeboekt voor het weekend. Andere hotels ook geen plaats. Trouwens een dag langer in een regenachtig Orleans daar hadden we ook niet veel zin in. Na rijp beraad zijn we toch met de fiets naar Parijs gegaan. Dat was ongeveer 137 km. We vertrokken omstreeks 11.30 uur en waren om 12.45 uur in Parijs.  We konden namelijk met de fietsen mee in de trein. Vanaf het station was de fietsroute nog 32 km naar Clay Souilly. In Parijs zelf is overnachten ernstig duur en je kunt nergens je fietsen stallen op een veilige plaats. Trouwens in het hotelletje in Claye Souilly hebben we de fietsen op de kamer gestald. Het traject wat we nu noodgedwongen overgeslagen hebben ( trein stopte onderweg nergens ) bestond voornamelijk uit vlak landbouwgebied met weinig dorpjes, grote industriegebieden en de drukke voorsteden van Parijs.  In Parijs werd het omstreeks 13.30 uur droog. We hebben daar nog wel een ommetje gemaakt langs de Seine naar de Notre Dame. Op sommige stukken was het goed fietsen maar over het algemeen  moest je goed uitkijken. Het waren vooral de fietsers, e-bikers en e-steps die lak hadden aan voorrangsregels of rode verkeerslichten.  Via de Place de Bastille aan de oostkant van Parijs de stad uitgefietst. Na 20 km was je pas buiten de bebouwing. Er waren opvallend veel mensen die op straat leefden onder de bruggen en viaducten. 95 % van deze Clochards zijn niet blank maar hebben een donkerbruin uiterlijk. Zeer waarschijnlijk uitgeprocedeerde asielzoekers en veel van hen in de leeftijd tussen de 20 en 30 jaar. Maar ook vrouwen en kinderen. Wij kwamen langs een plein waar vanmorgen markt was geweest. Ze waren nog aan het opruimen. De Clochards waren met een plastic zak de groente, fruit en andere etenswaar aan het verzamelen. Voordat we de stad uitreden nog een bakje koffie gedronken bij een typisch Parijs cafeetje. Morgen weer fietsen door het platteland. Een dag zonder regen zou fijn zijn.

1. Susan:
    21 juni 2024
    Ga toch nog een keer duimen voor jullie voor beter weer want dat verdienen jullie na al die regen. Ondanks dat geniet ervan en veilige kilometers, liefs Carol en Susan
  2. Coby en Andre van Roij:
    21 juni 2024
    Dank je wel. Wij vinden ook dat de plantjes water genoeg hebben gehad.

Jouw reactie