Busreis naar St. Jean Pied de Port.

8 juni 2024 - Lith, Nederland

Op vrijdag, 7 juni omstreeks 12.00 uur werden we met onze fietsen en bagage door Anne naar de opstapplaats in Breda gebracht. We moesten daar uiterlijk om 13.00 uur zijn want de bus zou om 13.30 uur vertrekken. Wij waren op tijd maar de bus niet. Die kwam pas om 13.30 uur en toen moesten er nog diverse fietsen en bagage ingeladen worden waarna we een half uur later vertrokken richting St Jean Pied de Port in de Pyreneeën. Een volle bus en volle wegen. De 1e stop was in Kruibeke iets voorbij Antwerpen. Daar kwamen twee " verse " chauffeurs in de bus en voor ons voldoende tijd voor een kopje koffie bij mijnheer Starbucks en het doen van een plasje. Het laatste is op uitdrukkelijk verzoek van de chauffeur daar het chemisch toilet in de bus maar een beperkte capaciteit heeft. Met 38 personen in de bus zou de pot vlug vol zijn. Gezien de gesteldheid van de Belgische wegen zou het dan over de rand klotsen. Alleen urine is nog tot daar aan toe. Dat andere spul is minder. Ik word liever bruin van de zon. Omstreeks 19.15 uur ongeveer 240 km voor Parijs gestopt om te eten en nog wat andere spullen in te slaan in de Drugstore. Tenslotte moeten we straks ongeveer 1500 km terug fietsen. Oh ja, in Breda waren wij een van de laatsten die instappen. Er was alleen nog plaats op de achterbank. Dat is op zich niet erg, ware het niet dat die stoelen niet in de slaapstand gezet kunnen worden. Voor in de bus zijn wel twee vrije stoelen maar die zijn reserve voor mensen die wagenziek worden of in dit geval busziek. Jullie weten het misschien niet maar Coby is niet op haar mondje  gevallen en gooide al haar charmes in de strijd. Ze kreeg het voor elkaar dat wij vanacht die twee stoelen mogen gebruiken. Dat is ook prettiger voor de twee andere mensen op de achterbank die nu meer ruimte hebben. De chauffeur vind het ook wel fijn. Hij loopt zo minder risico om in zijn nek gekotst te worden. Iedereen weer blij. Gedurende de nacht verschillende keren gestopt bij wegrestaurants om iets te eten en/of te drinken en uiteraard om naar het toilet te gaan want de wc-pot in de bus mag niet te vol worden. Vlakbij Bordeaux zou omstreeks 05.00 uur de laatste stop zijn voor St.Jean Pied de Port. De chauffeur reed echter de afrit naar de ingang voorbij en reed vervolgens iets verder via de uitrit alsnog, tegen het verkeer in,  het terrein op. Hij kon echter nergens draaien en om weer op de snelweg te komen moest hij dus via de oorspronkelijke ingang scherp rechtsaf de snelweg oprijden vanuit stilstand. Hierbij moest hij over alledrie de rijbanen rijden terwijl het verkeer drukker werd. Uiteindelijk kreeg hij de kans om dit te doen. Er waren inmiddels wel verschillende passagiers uitgestapt want die zagen het lijk al drijven dus moest de chauffeur iets verder op de vluchtstrook weer stoppen om ze in te laten stappen. Gelukkig is alles goed afgelopen. Iedereen was wel weer klaarwakker. Omstreeks 10.15 uur eindelijk in St. Jean en heelhuids. Schitterend weer, 25 graden, weinig wind en veel zon. In de loop van de namiddag en nacht kom er zwaar onweer en 50mm regen maar dan zijn we al bij de pelgrimsherberg zo'n 25 km van hier. En inderdaad waren we na een zeer mooie maar zware tocht voor de buien binnen. Het was slechts 24 km maar het was 27 graden, veel klimmetjes en we hadden vannacht in de bus niet kunnen slapen. Gaan nu lekker eten. De rest horen jullie morgen wel weer.

1. Ria van Rosmalen:
    8 juni 2024
    Wat een verrassingsmail, jullie zijn weer onderweg! Natuurlijk gaan we genieten van jullie gezellige verhalen. Hoelang willen jullie doen over die 1500 km terug? We zullen duimen voor mooi weer. Hartelijke groeten van Jan en mij
  2. Jacq en Trudy:
    Hallo Coby en Dré,
    Leuke reis gaan jullie maken.
    Hoor graag hoe makkelijk het is.
    Wij maken vanaf vandaag een fietscruise in Nederland met de Veluwe als "hoogtepunt".
    Groeten Jacq en Trudy
  3. Cobie:
    8 juni 2024
    Dag luitjes, waar jullie net begonnen zijn aan jullie nieuwe uitdaging, zijn wij net terug van het mooie Spanje. Ik hoop dat jullie net zo’n lekker weer zullen hebben als dat wij dat hadden. Ik zie uit naar de verhaaltjes. En nog bedankt voor de tip, Collioure was geweldig. Gr C&H
  4. Henk en Reina van der Laan:
    Hallo Coby en Dré.
    Fijn dat jullie weer zo'n mooie (terug-) reis gaan maken. Heel veel succes en geniet ervan. Met veel plezier zullen we jullie verhalen lezen.
    Groeten van Reina en Henk
  5. Helen Frank:
    8 juni 2024
    goede reis en nog veel plezier!

uit een koud en nat Bergen aan Zee,
    groeten van Toon en Helen
  6. Groetjes Willemien:
    8 juni 2024
    Jullie staan er goed voor, veel plezier. Ik geniet op afstand
    Groeten
    Will
  7. Marja en Kees van Doorn:
    8 juni 2024
    Succes gewenst vanuit Zuid Portugal.
  8. Piet van Hees:
    8 juni 2024
    Hoi Coby/Dré, leuk julie weer te kunnen volgen op jullie fietstocht vanaf St. Jean naar Lith. Hopelijk gaan jullie veel genieten en hebben jullie goed weer en weinig pech onderweg. 7 Jaar geleden waren wij op 28 mei in Ostabat voor een overnachting. We hebben daar toen voor vertrek nog even de gehele begane grond gedweild (overstroomd door een kraan die iemand open had laten staan). Er lag daar bij vertrek veel koeie- en schapestront op de weg maar dat hebben we zo gelaten. Veel plezier jullie.
  9. Jan en Elise:
    9 juni 2024
    Wat heerlijk dat jullie weer op pad zijn. Kunnen wij weer gezellig met jullie verhalen meereizen. Veel plezier!
  10. Betsy Boeijen:
    Coby en Dre
    Eindelijk onderweg voor een nieuw avontuur, hopelijk wordt het weer een mooie reis met vele mooie ontmoetingen en verrassingen onderweg,
    Veel plezier en hopelijk heel veel mooi fietsweer,
    Groetjes Betsy
  11. Piet:
    9 juni 2024
    Wij wensen jullie een fijne tocht toe, zonder lekke banden, veel afdalingen en storm in de rug.

Jouw reactie