Claye Souilly - Compiegne za. 22 juni.

22 juni 2024 - Compiègne, Frankrijk

Bij het opstaan reeds miezerige en dat duurde tot ongeveer 12.00 uur. Daarna zouden we volgens Meteo France droog weer krijgen. Mooi niet. Diverse malen moeten schuilen voor korte maar felle regenbuien. Uiteindelijk 10 km voor Compiegne bleef het echt droog. De komende 5 dagen geven ze droog, zonnig en warm weer aan. We hopen dat ze een keer gelijk krijgen. We hebben de zonnebrandcrème in ieder geval onder uit de fietstas gehaald. Gelukkig waren we verschillende keren bij een schuilplaats tijdens die felle buitjes.  In korte tijd stroomde het water in kleine riviertjes bergaf.1 keer stonden we midden in de natuur maar dan komen poncho's goed van pas. Onderweg in een riviertje een groot gezin Canadese ganzen gezien. Die vinden regen niet erg. Krijgen ze nog meer ruimte om te zwemmen. Het viel ons op dat onderweg in de dorpjes voorbereidingen werden getroffen voor een feest. Tenten, barbecue en grote houtstapels voor een vreugdevuur. In Frankrijk vieren ze vandaag het feest van St. Jean volgens het Katholiek geloof maar de bevolking viert het als het feest van de zonnewende ( 21 juni ) .  Vanmorgen Na ongeveer 8 km fietsen hoorden we om de paar minuten vliegtuigen laag overkomen maar we zagen ze niet. Een paar km verder zagen we ze wel. Of ze vlogen lager of de bewolking was dunner. Bleek dat we door de aanvliegroute van vliegveld Charles De Gaulle reden.  In Compiegne staat een schitterend oud gemeentehuis Boven in de toren staan 3 figuren afgebeeld. De betekenis  is ons niet bekend. Vlakbij het gemeentehuis staat een standbeeld van Jean d'Arc, de maagd van Orleans. Waarom staat dit beeld hier. Nou dat komt zo.  Jean is in 1412 in Domremy, Noord Frankrijk, geboren als boerendochter tijdens de 100- jarige oorlog met Engeland. Op jeugdige leeftijd ( omstreeks 17 a 18 jaar )  zou zij met het Franse leger meegevochten hebben en de Engelsen bij Orleans verslagen hebben.  Enkele jaren later wordt ze hier in Compiegne door de Bourgondiërs gevangen genomen en aan de Engelsen uitgeleverd. Ze wordt door de Inquisitie ( kerkelijke rechtbank ) beschuldigd van het weglopen van huis, niet nakomen van kerkelijk gezag en het dragen van mannenkleding. Na dreigen van marteling bekent Jean in 1430 schuld. Vervolgens  vindt ze in 1431 in Rouen de dood op de brandstapel.  Als deze achterlijke religieuze regels nu nog toegepast zouden worden dan hadden veel mensen een probleem. Bijna 500 jaar later in 1909 wordt Jean d'Arc door de Paus alsnog zalig verklaard. Uiteindelijk wordt ze in 1920 door het Vaticaan Heilig verklaard. Mea Culpa, Mea Culpa. Vandaar dat de Franse lelies voor het oude gemeentehuis hier in Compiegne niet wit zijn maar een enigszins bloederige kleur hebben. Ze zien er wel schitterend uit. Ik denk dat ze lijken op Jean d ' Arc. Een kleurrijke struisse en voor die tijd moderne boerendochter die niet in het gareel liep van de religieuze wetten van destijds. Haar standbeeld mag van mij best een stuk groter zijn.

1. Piet:
    23 juni 2024
    Troost je met de gedachte dat het weer hier ook niet alles is. Succes en geen bandenpijn.
  2. Coby en Andre van Roij:
    23 juni 2024
    Sinds vandaag is al die regen weer vlug vergeten.
  3. I . De Rooij:
    23 juni 2024
    Weer mooie regen verhalen, wat een tocht deze keer bijna iedere dag regen. Het klimaat werkt niet mee. Toch iedere dag jullie doel gehaald? Vandaag misschien zon , hier tenminste wel en wat warmer. Fiets ze weer en dank voor jullie verhalen
  4. Coby en Andre van Roij:
    23 juni 2024
    Graag gedaan en als het goed is volgen er nog wel een stel. Hier is het weer ook omgeslagen als een blad aan de boom.
  5. Jan v Gr:
    23 juni 2024
    Nou Coby en Dre, kom gerust deze kant op het wordt wel warm -zeggen ze - maar dat regenweer kun je wel effe missen ! Denk ik .
  6. Coby en Andre van Roij:
    23 juni 2024
    Zeker weten Jan. Als we toch nat moeten worden dan liever van het zweten.

Jouw reactie