woensdag, 4 mei 2022.

4 mei 2022 - Zuidhorn, Nederland

Allereerst hartelijk dank voor de gelukwensen. Vandaag is onze schoonzoon Robert jarig en het toeval wil dat we vandaag bij zijn ouders Henk en Reina zijn die in Zuidhorn wonen. Henk heeft ons vanmiddag in de stad Groningen, het eindpunt van de etappe vandaag, opgehaald. We zijn daar geweldig ontvangen en hebben heerlijk gegeten. Tevens hebben we hier het glas geheven en geproost op de verjaardag van hun zoon. We blijven er vannacht slapen en Henk brengt ons morgen na het ontbijt terug naar Groningen vanwaar we weer verder wandelen. We hebben vandaag genoten van het Groningse landschap. Vroeger was dit de graanschuur van Nederland maar daar is maar weinig van over. Tussen de Waddenzee en Winsum veel akkerbouw en na Winsum alleen maar weiland en tot Groningen totaal geen akkerbouw. Wat ze in Friesland Terpen noemen heet hier Wierden. Het zijn zeer oude verhogingen waar boerderijen, huizen of een kerk opstonden. In Oostum is nog zo'n verhoging met daarop een kerkje uit de 13e eeuw.  Langs het Reitdiep, lang geleden uitgegraven door monnikken, ligt Garnwerd aan zee. Althans dat vinden de inwoners omdat het Reitdiep sinds 2005 weer in directe verbinding staat met de Waddenzee. Een restaurant met groot terras aan het water heeft daar ook een heus zandstrandje. Iets verder zagen we in de wei een stel jonge koeien staan die naar het leek een masker op hadden. Kan ook een zonnebril zijn geweest. Nog iets verder werden koeien op een speciale manier van de boerderij naar de wei gebracht. Achter de tractor hing een kooi op wielen met daarin de beesten die de tractor achterna liepen.  Je ziet hier in de bermen en weilanden veel bloemen. Op dit moment voeren de gele paardebloemen de boventoon. Morgen gaan we naar Zuid-Laren. Welterusten.