zaterdag, 14 mei 2022.

14 mei 2022 - Vorden, Nederland

Op deze zonnige dag richting Vorden in de Achterhoek. Opvallend in deze streek zijn de geweldige grote beuken- en eikenbossen met grote bomen. Ook de dreven en de diverse oprijlanen zijn voorzien van dezelfde grote bomen. Zeer waarschijnlijk zijn de meesten in dezelfde periode geplant. De mooiste staan langs de oprijlanen naar de kastelen en grote landhuizen. Meestal aan elke kant 1 rij bomen. Bij eentje daarvan aan elke kant 2 rijen bomen. Verschil moet er zijn. Ook toen al. We zijn onderweg toch maar even van de route afgeweken om naar een zeer speciale boom te gaan kijken en wel de dikste eik van Nederland.  Hij is maar 25 mtr. hoog maar wel dik. In 1767 had hij  al een omtrek van 4,60 mtr. Inmiddels is hij uitgegroeid en heeft hij een omtrek van 7,60 mtr. Zijn geschatte leeftijd ligt tussen de 450 en 500 jaar oud. Daar kun je een tijdje de kachel van stoken. De laatste dagen is het ons opgevallen dat er veel dode meikevers op de weg lagen. Ook vandaag weer. Op een gegeven moment vloog er eentje tegen Coby aan en viel op de grond. Ik raapte hem op en het leek of het beestje totaal de weg kwijt was. Dit zou kunnen door de botsing met Coby maar in de directe omgeving lagen nog veel meer van die versufte kevers. Ze bewogen wel en waren onbeschadigd. Bij aanraking vlogen ze niet weg. Heel vreemd. Ook het feit dat dit fenomeen  zich voordeed bij eikenbomen terwijl meikevers graag vertoeven bij beukenbomen en beukenheggen. Men kan gissen naar de oorzaak. Misschien een ziekte, die ze dan wel massaal krijgen in de omgeving van eiken of is er mogelijk gespoten tegen de eikenprocessierups en zijn de kevers daar ook slachtoffer van geworden. Only the Lord knows. Welterusten.

1. Jan en Ria van Rosmalen:
    14 mei 2022
    Hoi, hoi, jullie gaan nog steeds lekker en mooie dingen ( soms vreemde) op jullie pad. Wel wat later vanavond dan we gewend zijn. Tussen de liedjes van het Eurovisie song festival door? Het ga jullie goed en we volgen vol belangstelling jullie verslag. Groetjes uit het Groenewoud
  2. Henk en Reina van der Laan:
    14 mei 2022
    We genieten weer van jullie mooie verhalen en de foto's. Wat is Nederland toch mooi.
    Groeten van Reina en Henk
  3. Ron & Rita:
    15 mei 2022
    Het is natuurlijk ook al weer half mei, dus de helft zit er al op voor die beestjes. Maar ik moet de vorige twee schrijvers gelijk geven. Ja Nederland is mooi, zeker als je de tijd neemt om je over vanalles te verbazen. En ja, het is prettig lezen hoe je jullie avontuur beschrijft.
  4. Annie Konings:
    15 mei 2022
    Hallo samen, leuk om jullie wandeling te kunnen volgen, mooie verhalen en foto s, ja Nederland is prachtig, groetjes van Huub en Annie
  5. Piet:
    15 mei 2022
    Hebben jullie overnacht in een tiny house, het leek zo klein? Maar wel gezellig.