donderdag, 5 mei 2022.8

5 mei 2022 - Zuidlaren, Nederland

Vannacht prima geslapen en vanmorgen blij verrast met een geweldig ontbijt bij Henk en Reina. Henk heeft ons weer teruggebracht naar het Pieterpad waar we onze weg konden vervolgen richting Zuid Laren. Langs de Drentse Aa lagen veel woonboten waaronder een meerkleurige met een kleurrijke oever. Iets verder werden we er op attent gemaakt dat we nog 447 km te gaan hadden naar de St. Pietersberg in Maastricht maar daar hebben we al een gedeelte van gelopen. Wij hoeven "nog maar " tot Venlo. Ook hier weer weilanden vol met bloemen. Iets wat je bij ons niet of nauwelijks ziet. In deze streek zijn ze goed bezig qua hergebruik. We liepen over een pad wat verhard was met oude spoorbielzen. In de buurt van Laren zagen we een heuse zandhoos. Ik heb er een foto van genomen maar of het goed te zien is weet ik niet. Ongeveer 200 meter verder voelden we een sterke warme wind vanuit  het zuiden terwijl het de hele dag noordelijke wind was. Tien seconden later kwam de wind weer uit het noorden en zwakte weer af.  Het resultaat was dat we alle twee zand in onze ogen hadden. Ter hoogte van Midden Laren zagen we een man op de fiets aankomen die ongeveer 20 meter voor ons stopte en daar bleef staan. Toen we bij hem waren vertelde hij ons dat we nu precies op de grens van de Provincies Groningen en Drenthe waren. Volgens hem was dat ook goed te zien aan het pad. Achter ons was het los zand en voor ons was het pad verhard. Vandaar dat hij afstapte want daar was het moeilijk fietsen. Iets voor Zuid Laren zat een aankomende zakenvrouw van ongeveer 7 a 8 jaar oud langs het Pieterpad. Zij verkocht ijsjes.  Op het kleedje lagen de lege verpakkingsdozen  en als je betaald had ging ze 10 mtr verderop de ijsjes thuis uit de diepvries halen. Mooi initiatief wat werd beloond met een goeie fooi.  Einddoel vandaag Zuid Laren staat bekend om zijn paardenmarkten elk jaar in oktober. Omdat Coby na de behandeling van de chiropraktiker nog een beetje last heeft heb ik uit voorzorg maar een paard gekocht dat onze rugzakken eventueel kan dragen. Dit dorp is ook bekend van het liedje " Berend Botje ging uit varen....etc. Voor degene die de tekst zijn vergeten heb ik die maar bijgevoegd. Weer een geweldige dag met mooi wandelweer. Tot morgen.

1. Ron & Rita:
    6 mei 2022
    Vijf tientjes vur zonne knol is gin geld. Denk ôk nie dattie veul onderhoud nodig hee.