dag 73, Los Arcos-Logrono, dinsdag 29 mei. 28 km.

30 mei 2018 - Logroño, Spanje

Hallo allemaal,
Vanmorgen vroeg op want we hebben een etappe van 28 km voor de boeg. Het weer is goed en hij geeft pas na de middag onweersbuien aan. Inderdaad het was eerst bewolkt maar later zonnig en ongeveer 18 graden. Toen we omstreeks 15.30 uur in Logrono aankwamen waren we net op tijd bij onze slaapplaats voor het ging onweren. Aan de beelden te zien vanuit Oss was het daar toch vrij ernstig en hier in Longrono viel het wel mee. Je werd er wel goed nat van maar niet meer dan dat.
Onderweg zagen we een gevarenbordje waarop stond dat we een gevaarlijke afdaling kregen van 10%. Dat klopte vrij aardig maar de stijgingen van 20% of soms meer geven ze niet aan. Deze laatste zijn ook gevaarlijk voor mensen met een slechte conditie.
Op een gegeven moment liepen we een stukje langs een iets drukkere weg waar de bermen nog niet zo lang geleden waren gemaaid.
Daar zagen we een dode en kennelijk dove slang liggen. Het beestje mistte een stuk van zijn staart. Dat was er kennelijk afgemaaid door de maaimachine.
Als dat beestje die maaier niet gehoord heeft was ie volgens mij doof en daarom nu dood en een stuk korter. De slang was, voordat de maaier kwam, ongeveer 80 cm lang.
Ongeveer 5 km voor Longrono stond er een groot zelfgemaakt bord langs de doorgaande weg met een huwelijksaankondiging er op.
Een paar km voor Longrono zat de Spaanse Maria langs het pelgrimspad voor haar huisje.
Je kon daar een stempel krijgen voor in je pelgrimspaspoort met het opschrift " higos-agua y amore" ofwel " vijgen-water en liefde".
Het bijzondere van deze stempel is dat de moeder van Maria, Dona Felisa, dat daar heeft gedaan tot haar 92- ste en in 2002 is overleden. Maria heeft de traditie voortgezet.
Vanaf deze plaats had je een mooi uitzicht op Longrono en de onweersbuien op de achtergrond. Een beetje doorlopen was gewenst zodat we op tijd droog binnen waren. Veel pelgrims die we later in Logrono spraken hadden minder geluk. Die waren vandaag later gestart of hadden langzaam gelopen. Zij waren dus zei( . )nat geworden.
Later op de dag werd het weer droog en was er nog even tijd voor een stadswandeling

1. Ron & Rita:
    30 mei 2018
    Gaat het opnieuw niet goed met de foto's: ik zie geen mooie uitzichten op het onweer en Longrono, geen vijgen-dame en al helemaal geen doof-dood stuk slang. Het is trouwens bekend dat slangen doof zijn: geen oren. Je zult ook nooit een slang met een oorbel zien.
  2. Coby en Andre van Roij:
    30 mei 2018
    Inmiddels staan de foto's er wel bij.
  3. Gilke:
    30 mei 2018
    Hey pap en Coby, Ik ben nog steeds trots dat jullie dit avontuur gestart zijn, en nog steeds volhouden! Leuke foto's ook, maak zeker een mooi boek van deze fantastische voetreis. Ik lees ieder dag met plezier jullie dagboek. Liefs van ons