dag 100, Castaneda-Pedrouzo, maandag 25 juni. 25 km.

25 juni 2018 - O Pedrouzo, Spanje

Hallo allemaal,
Gisteren was het ernstig heet. Op de slaapkamer viel het in de nacht nog mee omdat alle ramen openstonden maar bij het ontbijt vanmorgen op de begane grond was het ongeveer 30 graden. wij wilden dan ook zo snel mogelijk vertrekken.
Eigenlijk zou het ontbijt pas om 07.30 uur zijn maar we hadden het zo geregeld dat de eigenaresse alles klaar zou zetten zodat we in de morgen konden vertrekken wanneer we wilden. Alle andere gasten gingen hiermee akkoord dus dat was ook weer geregeld.
Vandaag zou het gelukkig niet meer zo warm worden want we hadden vandaag toch nog ongeveer 25 km voor de boeg.
We kwamen omstreeks 07.30 uur buiten en toen was het ongeveer 17 graden. Later op de dag is het niet veel warmer geworden dan ongeveer 23 graden. Heerlijk wandelweer.
Onderweg weer veel bekenden gezien. De meesten zullen morgen doorlopen naar Santiago maar wij stoppen morgen ongeveer 5 km voor Santiago.
Wij doen dit omdat we dan de volgende morgen erg vroeg in Santiago zijn en geen last hebben van het werkverkeer, de toeristen en de grote aantallen pelgrims. We gaan er vanuit dat we dan de meeste kans maken om door een vrij rustig Santiago naar de kathedraal te kunnen lopen.
We zagen vandaag erg veel scholieren die op weg waren naar Santiago.
Ook het aantal pelgrims neemt dagelijks toe. Dit komt omdat er in deze omgeving twee route's bijkomen. De camino Del Norte en de camino Primitievo.
Toen we een stukje langs de doorgaande weg liepen zagen we daar een bushokje staan in de vorm van een Herrero. Ook mooi.
Ook de eucaliptusbossen worden talrijker en de bomen groter. Het ruikt zowat de hele dag naar dampo.
In een supermarkt gingen we nog wat eten inkopen en in de koelvitrine lagen twee varkenskoppen ons aan te staren.
Het was ons al een paar dagen opgevallen dat we in de loop van de dag zo ongeveer alleen liepen. Voor ons niemand te zien en achter ons ook niet. Vandaag ook weer terwijl het in de morgen toch vrij druk was op de weg.
Ik zei tegen Coby dat het misschien toch beter was geweest dat we ons eerder hadden moeten wassen in plaats van als echte pelgrims te wachten tot we morgen in Lavacolla zouden zijn.
De middeleeuwse pelgrims die op weg waren naar Santiago wasten zich grondig aan de kleine beek Lavacolla om schoon bij het graf van de apostel te verschijnen.
Met het oog op de hygienische omstandigheden was dat een zinvol, zij het waarschijnlijk op een misverstand berustend ritueel. De Franse monnik Aymeric Picaud, de schrijver van de middeleeuwse pelgrimsgids Codex Calixtinus, zou de betekenis van Lavacolla verkeerd hebben begrepen. In plaats van de juiste interpretatie" vol rolstenen" dacht hij aan "Lava colea" wat zoveel betekent als " de geslachtsdelen wassen".
Zo is deze plaats, ongeveer 10 km voor Santiago, kennelijk door een misverstand aan zijn naam gekomen. Misschien is dat destijds ook gebeurd met Lith wat zo te horen de meest mannelijke plaats van Nederland is.
Hoe het ook zij morgen is onze laatste lange etappe voordat we overmorgen onze lange reis definitief afsluiten in Santiago.
Dat was het weer voor vandaag dus tot morgen.
C en A.

1. Betsy Boeijen:
    25 juni 2018
    Bijna aankomst in Santiago op dag 100. De laatste loodjes! Maar dat gaat jullie zeker lukken. Geniet van de aankomst daar, dan krijgen jullie weer een dag vol emoties! En dan lekker nagenieten van deze ondernemende reis. Wij hebben ook erg genoten van jullie prachtig beschreven verhalen iedere dag. We gaan het missen! Groetjes uit Lithoijen van Betsy en Theo
  2. Anouk:
    25 juni 2018
    Geniet van jullie laatste 2 dagen zoals wij mogen genieten van jullie inspirerende en prachtige laatste reisverhalen. Groetjes van Anouk Peer en de kids uit Eindhoven.
  3. Jan en Ria van Rosmalen:
    25 juni 2018
    De laatste loodjes van een prachtig omschreven reis. We hebben mee kunnen leven dankzij de verhalen. We gaan het jullie niet na doen! Lieve groet van ons voor jullie
  4. Coby en Andre van Roij:
    25 juni 2018
    ik ga het nog een keer proberen ,gisteren kon hij niet meer geplaats worden .Dus luitjes nog eenmaal starten voor de allerlaatste loodjes en dan genieten van Santiago .Groetjes en liefs vanuit Gemert
  5. Phia van Hintum:
    25 juni 2018
    Hoi Coby en André, wat een prestatie.
    Ik heb genoten van jullie mooie, bijzondere verhalen en foto's.
    Mooi dagen nog en een geweldige aankomst in Santiago de Compostela.
    Liefs van mij.
  6. Kees van Doorn:
    26 juni 2018
    Prachtig. Dank voor het delen van jullie ervaringen en avonturen. Je zou een boek kunnen gaan schrijven. Geniet de komende dagen verder en wij hopen dat jullie hebben bereikt wat jullie wilden bereiken. De drive was groot en vasthoudend. Respect.
  7. Trudy Smolders:
    26 juni 2018
    Ook ik zal straks jullie verhalen missen. Ze misstaan niet in een uit te geven boek. Bijna aan het einde van jullie "missie". Wat een PRESTATIE !!!
    En nu op naar Santiago en daar ook volop van genieten en dan afkicken en naar huis.
    Tot wellicht op de camping in St. Oedenrode.
  8. Ad Kocken:
    26 juni 2018
    geweldig dat jullie er bijna zijn jullie zullen af moeten kicken als je weer thuis bent.
    succes op het laatste "stukje"
  9. Anny Biemans:
    27 juni 2018
    Dre en Coby, ook wij hebben ontzettend genoten van jullie prachtige verhalen!
    Wij gaan het missen. Wij wensen jullie een mooie afsluiting van die lange tocht en ook een goede terugreis naar Lith!
    Groetjes, Anny en Rien.