dag 72, Estella-Los Arcos, maandag 28 mei. 21 km.

28 mei 2018 - Los Arcos, Spanje

Hostel Alzuda in Estella was een prima verblijf. Ook het ontbijt was uitgebreid en goed.
Omstreeks 08.30 uur liepen we het stadje uit en kwamen al na een half uurtje bij Fuente De Irache". De vroegere kloosterwijngaard is vooral bekend om zijn Fuente de Vino (wijnfontein). Er is een kraan waar men water kan tappen en een kraan waar men wijn kan tappen. De pelgrims mogen water drinken om zich te verkwikken en een slok wijn nemen ter versterking. De meeste pelgrims drinken een slok wijn uit hun schelp. Degene die zijn veldflessen vult met wijn moet die wijn kopen. Als hij dat "vergeet" of met het smoesje komt dat hij kleurenblind is en niet ziet of hij de waterkraan of de wijnkraan pakt en ook nog zegt dat hij geen Spaans kan lezen helpt niet als excuus.
Hij moet dan boete doen en in de eerstvolgende kerk of kapel, en daar ben je zo in dit land,
gaan biechten. Toen ik dus gebiecht had en gezegd had dat ik er spijt van had, de wijn was namelijk niet lekker, liepen we weer verder door het mooie Spaanse land.
De regen die vannacht was begonnen was inmiddels opgehouden en konden we onze poncho's weer uit doen.
Toen het ongeveer tijd werd om wat te eten zagen we nergens geen bankje of grote stenen om op gaan te zitten. Andere, veelal jongere pelgrims, zaten hier en daar in het gras. Als ik dat doe heb ik een probleem om op te staan.
Maar de problemen lossen zich soms vanzelf op. Even verderop na een bocht zagen we een plaats waar een slimme Spanjaard een terrasje had gemaakt en daar kleine eet-en drinkwaar verkocht en waar je op een stoel uit de wind kon zitten.
Na een welverdiende pauze werd de reis voortgezet naar onze slaapplaats in Los Arcos.
Bij de kerk was een mooi pleintje met diverse terrasjes.
In de kerk zelf was alles pracht en praal. Je kon hieruit opmaken dat dit een rijke stad was geweest gedurende de bouw van de kerk
Die rijkdom was vooral te danken aan de wijnbouw.
Vandaag was het ondanks het uurtje regen van vanmorgen een fijne wandeldag bij een temperatuur van ongeveer 17 graden.
Morgen staat er een etappe op het progamma van ongeveer 28 km dus dat wordt weer vroeg naar bed. Welterusten allemaal.