dag 66, Ostabat-St.Jean Le Vieux, dinsdag 22 mei. 20 km.

22 mei 2018 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Hallo allemaal,
Ondanks de drukte op de slaapzaal( 10 bedden) toch goed geslapen. Vanmorgen om 07.00 uur op. Het beloofd een mooie wandeldag te worden met veel zon en 23 graden.
Eerst afscheid genomen van de Baskische Pavarotti en vervolgens op weg naar St.Jean Le Vieux. Onderweg merk je dat sinds enkele dagen het steeds drukker wordt met pelgrims.
De oorzaak is dat na Sauveterre Le Bearn er drie route's bij elkaar zijn gekomen.
Het was vandaag, in tegenstelling tot gisteren, een makkelijke en kortere etappe en dat vonden wij helemaal niet erg.
Soms liep je vlak langs de D933 maar wel 15 meter hoger en keek je uit over het dal en de daarachter liggende bergen van de Pyreneeen.
Onderweg bij een koffietentje gepauzeerd en naar een bijzonder toilet geweest. Als je klaar was kon je uit een emmer houtzaagsel pakken en over de stront strooien. Het is best mogelijk dat het andersom moest.
Ook zijn er veel ezels in deze omgeving. Die zijn er bij ons ook veel maar deze hebben vier benen.
We hadden vernomen dat het in Saint Jean Pied de Port erg druk en luidruchtig is en daarom hadden we een hotelletje geboekt in een dorpje ongeveer 3 km voor Saint Jean Pied de Port.
Toen we bij het hotel aankwamen zag ik meteen dat het hier vannacht wel doodstil zou zijn want aan de andere kant van de weg lag het kerkhof.
Nadat we onze spullen op de kamer hadden neergezet nog even in het dorp een Baskisch biertje gedronken op een terrasje achter in de tuin van een cafeetje.
Van daaruit hadden we een mooi uitzicht op de bergen.
We raakten in gesprek met een Amerikaan die een huis had in Saint Jean Pied de Port maar bijna elke dag daar kwam en inspiratie opdeed voor het schrijven van een boek.
Hij had al een paar boeken geschreven o.a " In god's house".
Dit gaat over kindermisbruik door een Amerikaanse priester in Louisiana.
De schrijver heette Ray Mouton en was destijds advocaat.
Hij werd door de toenmalige bisschop gevraagd om als advocaat op te treden voor de priester die werd beschuldigd van kindermisbruik.
Al zijn informatie destijds heeft hij in een boek verwerkt.
We hebben op internet gekeken en inderdaad de man die wij hadden gesproken was Ray Mouton. Zeer interressant, het bier trouwens ook.
Zometeen wat eten en vroeg slapen. Morgen nog wat spullen naar huis sturen via de post want dat scheelt toch weer als we over die grote drempels moeten die Pyreneeen heten.
Dus tot morgen maar weer.
C en A.

1. Piet:
    22 mei 2018
    Sterkte in de Pyreneeën. Bedenk dat na het moeizame klimmen, het heeeel hard naar beneden kan gaan.
  2. Piet en Diny:
    22 mei 2018
    Van pelgrim via pèlerin naar peregrino, dat is wat jullie morgen al gepresteerd hebben. Maar dan eerst nog even de Pyreneeën bedwingen. Hopelijk met mooier weer dan ik had zodat je ook kunt genieten van de vergezichten. Geef 'm van Jetje morgen op die bult(en) maar dat gaat jullie wel lukken. Op naar Roncevalles in Spanje. Succes!🏔
  3. Theo:
    22 mei 2018
    Tis een flinke wandeling, da Frankrijk
  4. Ineke:
    22 mei 2018
    Jullie hebben na deze reis ook genoeg stof om een boek te schrijven!!! 😁
  5. Ied:
    22 mei 2018
    Als je het in boekvorm giet, alles wat jullie tot nu toe geschreven hebben, heb je al een heel goed boek. Leuk die mensen die lullige ontmoeten, zoals die schrijver. Succes in de Pyreneeën , het is nog een heel eind hoorden we van Piet. Maar met jullie enthousiasme zal dat zeker lukken.