dag 65, Osserain-Ostabat, maandag 21 mei. 27 km.

21 mei 2018 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Hallo allemaal,
Bij Pascal Sourote in Osserain was het goed toeven. Het eten, slapen en het huis was in een woord geweldig. De man zorgt goed voor zijn gasten en glunderd als hij ziet dat men het ook waardeerd.
Omstreeks 08.30 uur op pad richting Ostabat ofwel rechtstreeks Frans Baskenland in. Dit was duidelijk te zien aan de twee-talige aanduidingen op de plaatsnaambordjes. Ook zag men het duidelijk aan de huizen. Van 95% van de huizen was het houtwerk geverfd in een rood/bruine kleur.
Het zou vandaag een moeilijke etappe worden met veel steile klimmetjes en dalingen en dat was ook zo. Toen we bij een steile berg kwamen waar we tegenop moesten zagen we een onweersbui naderen. We besloten toen om van de route af te wijken en een paar km om te lopen zodat we niet in die bui terecht kwamen op die kale berg. Verschillende pelgrims liepen wel die berg op en kwamen in die bui terecht zoals we later hoorden.
Wij lekker niet want toen de bui losbarste kwamen we net bij een overdekt bushalte-hokje aan. Daar hebben we toen een half uur gerust tot de bui over was.
Toen we vanmorgen een uurtje onderweg waren zagen we een groep gieren in de lucht die al zwevende op de termiek naar grote hoogte gingen. Er kwamen er steeds meer bij en tenslotte telden we er tussen de 40 en 50 vogels.
De opstijgende lucht was zeer sterk en de gieren waren snel hoog zodat ze moeilijk meer te volgen waren.
Leuk voor die gieren maar voor ons betekende dat wel dat met dit soort weertype onweersbuien gaan ontstaan en dat gebeurde dus ook.
Toen we uiteindelijk na een zware maar ook mooie etappe bij onze slaapplaats aankwamen bleek dat deze helemaal vol was. Bij het avondeten telden we 42 personen.
De Baskische eigenaar was daar zo blij mee dat ie zowel voor als na het eten enkele Baskische liedeten zong en dat deed ie ook nog perfect.
Tenslotte ook nog maar echt Baskisch bier gedronken en dat smaakte prima. Je kunt merken dat ze trots zijn op hun cultuur en tradities van heel, heel, heeeeel lang geleden.
Inmiddels is het weer bedtijd, althans voor ons, dus welterusten en tot morgen.
C en A.

1. Ron & Rita:
    22 mei 2018
    Door de mooie foto's en die blauwe luchten begint het bijna op een... vakantie te lijken....bijna dan,hè.