dag 64, Orthez-Osserain, zondag 20 mei. 26 km.

20 mei 2018 - Osserain-Rivareyte, Frankrijk

Hallo allemaal,
Vanmorgen na een goede nachtrust en een prima ontbijt mochten we het ziekenhuis verlaten en gingen we omstreeks 08.00 uur op stap richting Osserain. De twee Duitse dames slapen vanavond in dezelfde plaats maar in een ander onderkomen.
Het weer is prima. Zonnig en in het begin ietsjes fris maar met weinig wind is dat geen probleem. Het wordt vandaag ongeveer 22 graden en dat is mooi wandelweer.
De omgeving en de dorpjes worden steeds mooier en enkele km's na Orion hebben we vanaf een heuveltop vrij uitzicht op de Pyreneeen. Het is redelijk nevelig weer zodatwe de verder gelegen hoge toppen moeilijk kunnen zien. Onderweg een behoorlijk levensgroot standbeeld van St. Jacques gezien in een parkje. De camino en St. Jacques krijgen hier veel aandacht.
Het is vandaag 1e Pinksterdag en dat is op de weg goed te merken. Weinig verkeer en dat komt goed uit. Gisteren was het me opgevallen dat hier in deze streek nog niet z lang geleden veel regen was gevallen. Uit de reisverhalen van onze Piet uit Lith bleek dat je het traject tussen Orthez en Sauveterre le Bearn maar beter niet kon lopen met nat weer of als het kort daarvoor geregend had. De caminopaden, die op dit traject erg steil zijn, zijn dan zeer glibberig en modderig waardoor de kans op uitglijden erg groot is.
Daarom hebben dit traject via de D 23 gelopen. Was wel iets langer maar niet druk vanwege 1e Pinksterdag.
Ik had de Duitse dames tot twee maal toe aangeraden om hetzelfde te doen maar zij meenden dat het wel mee zou vallen. Toen we elkaar later op de dag weer zagen vroeg ik hoe het pelgrimspad was geweest maar het antwoord wist ik eigenlijk al. Hun schoenen zaten tot aan de rand vol met inmiddels opgedroogde klei. Een van hen was zeer verontwaardig. Men moest toch de pelgrims voor zulke situaties waarschuwen.?????
Afijn wie niet horen wil moet maar vies worden. Onze schoenen waren mooi schoon gebleven die konden zo in de kast.
In de kerk van Saint Andre een paar kaarsjes aangestoken voor de nodige verlichting van de chemobijwerkingen van Robert. Toeval of niet maar een km verder stond zijn naam op de muur bij een huis langs de route.
In het plaatsje Sauveterre le Bearn wat gedronken op het terras en het dorpje bekeken. Hier staan mooie huizen en een zeer oude brug uit de 13e eeuw. Een schitterende omgevig langs de rivier Gave de Pau. Welterusten allemaal want wij gaan slapen.
C en A.

1. Theo:
    21 mei 2018
    Toeval bestaat niet toeval is onbegrepen dynamiek. Bijna in Spanje! Ben trots op jullie....
  2. Kees van Doorn:
    22 mei 2018
    Bijzonder om jullie lopen, ervaringen en motivatie te ervaren middels de reisverslagen. Bijzondere prestatie. Vroeger had Dre het over sheep shit tegen Engelse collegae die op werkbezoek kwamen maar dit is different "koek". Hou vol samen en geniet ook van de Pyreneen.