Straatsburg - Le Petite Pierre

19 augustus 2023 - La Petite-Pierre, Frankrijk

Gisteravond nog even de oude binnenstad bekeken. Heel mooie oude vakwerkhuizen en een joekel van een kathedraal en druk, druk, druk. Op de terrassen dan, niet in de kathedraal. Vannacht nog omstreeks 05.00 uur gewekt door mensen die met kliko's door het nauwe straatje liepen. Die stonden vanmorgen bij de buren voor de deur. Overigens goed geslapen. Straatsburg of Strasbourg. Sinds 1681 is deze stad beurtelings Duits of Frans geweest. Er was 1 inwoner in de oude stad die daar genoeg van had en twee straatnaamborden op zijn café liet plaatsen. Reu du Chaine en Kettegasse. Voordat we Strasbourg ( het hoort nu bij Frankrijk) uitreden eerst bij de super langs geweest voor brood, fruit en drinken. Daarna nog even bij het Europees Hof voor de rechten van de Mens geweest, maar Frans Timmermans was er niet. Men dacht dat ie met solicitatieverlof was. Onderweg veel vlak gereden, voornamelijk langs het Canal de la Marne au Rhine. Dit kanaal wordt alleen nog maar gebruikt voor pleziervaart. De oude vrachtschepen in dit kanaal worden nu gebruikt als woonboten. Om de km is er wel een sluis in dit kanaal vanwege het hoogteverschil. Opvallend in dit gebied zijn de grote zonnebloemvelden. Mogelijke oorzaak is waarschijnlijk het tekort aan zonnebloemolie vanwege de oorlog in Oekraïne. Gelukkig waren vandaag de eerste 50 km redelijk vlak want de laatste 14 km gingen ernstig omhoog. Tenslotte reden we de Vogezen in. Het weer was vandaag ook weer prima. Gedeeltelijk zon en sluierbewolking en een temperatuur van 32 graden met weinig wind. Goei fietsweer.  Vanuit hotel in Le Petite Pierre een schitterend uitzicht over het dal waar we vandaan kwamen. Op de muur van ons balkon zat een mooie bidsprinkhaan. Ik heb tegen dat beestje gezegd dat er in de kathedraal in Strasbourg nog genoeg plaats was.  Morgen richting Saarbrucken. Dan zijn we weer in Duitsland.

1. Piet:
    20 augustus 2023
    Zo te lezen, gaat het jullie voor de wind, houden zo. Hopelijk klimt het niet te sterk in de Vogezen, dalen mag dan weer wel.
  2. Coby en Andre van Roij:
    20 augustus 2023
    Toen we op het hoogste punt waren waar het hotel was vonden we het ook welletjes. Zoals gewoonlijk wordt je na die inspanning beloond met een mooi uitzicht. Daar weet jij ook alles van.
  3. Jeanne Eikelenboom:
    20 augustus 2023
    Mooie tocht naar Strasburg. Het gaat toch wel sneller dan lopen en je ziet ook leuke dingen. Klimmen valt een beetje tegen, maar met zo'n weer geen probleem voor jullie. Neem je geen rustdag?
  4. Coby en Andre van Roij:
    21 augustus 2023
    Het gaat prima zo. We gaan op tijd slapen en vertrekken de volgende morgen vroeg zodat we de grootste hitte voor zijn.