St. Vith - Raeren.

24 augustus 2023 - Raeren, België

Toen we vanmorgen om 07.00 uit het raam keken zagen we dat het iets geregend had. Bleek dat een onweersbui net lang St. Vith was gegaan. Een blik op buienradar gaf dit ook aan. De hemel aan de westkant klaarde helemaal op en weldra zou de zon gaan schijnen. Eerst naar de bakker om de hoek waar we konden ontbijten want dat kon niet in het hotel. Daarna nog even langs supermarkt Carrefour en inkopen gedaan voor de lunch onderweg. Om 07.45 reden we het fietspad op van de oude spoorweg. Dit was de L 48 ofwel Ligne/Lijn 48. Dit traject loopt van St. Vith in Belgie naar Raeren in Belgie via de oostkant van de Hoge Venen. Onderweg ter hoogte van Monchau gaat dit traject nog een stuk over Duits gebied. Je kunt dit ook zien aan de richtingbordjes. In Belgie wit met groen opschrift erin Duitsland wit met rood opschrift. Echter de borden die er elke km staan zijn hetzelfde. Mocht zich iets ernstig voordoen in deze verlaten streek dan kun je 112 bellen en doorgeven dat je b.v. bij km bord nr. 80 staat. Wel zo makkelijk. In het begin van 1900 is men begonnen met de aanleg van deze lijn. In 1904 ontspoorde op dit traject een treinstel bestaande uit twee zware locomotieven en 30 wagons. Er waren geen slachtoffers maar wel blije mensen in het dorp. Zij konden namelijk tegen een spotprijs de dakpannen kopen die deze trein vervoerde om daarmee hun rieten kap te vervangen.  Langs de lijn tref je regelmatig vergane glorie aan zoals een oud locomotiefje of een oude spoorbrug. Anderzijds wordt een stuk met authentieke spoorrails van 7 km nog gebruikt als toeristische attractie om er overheen te fietsen met 4-persoons fietskarretjes. Onderweg reden we nog een vrouw voorbij die tweemaal zoveel bepakking op de fiets had. Nog gekeken of de bosbessen rijp waren maar ik zag er geen een. Ik heb ook niet erg lang gezocht want op buienradar zagen we al de volgende onweersstoring aankomen die koers zette naar het gebied waar wij naar toe moesten. We hebben vandaag dus maar flink doorgefietst en na 71 km waren we om 12.45 reeds op onze eindbestemming voor vandaag. Precies op tijd want toen we voor de deur van het hotel stonden voelden  we de eerste dikke druppels. We hadden het weer gewonnen van de regen. Proberen we vol te houden tot en met zondag.

1. BETSIE GRUIJTERS:
    24 augustus 2023
    Mooie foto's Andre maar ik vind dat je maar een rare houding hebt om bosbessen te zoeken ,ik heb nou toch altijd gedacht dat die laag aan de grond stonden.!!!!
  2. Coby en Andre van Roij:
    27 augustus 2023
    Geen wonder dat ik er geen kon vinden.
  3. Cobie:
    25 augustus 2023
    Nou nou wat een toppers zijn jullie toch. Echt geweld dat jullie dit mogen en kunnen doen. Ik geniet elke dag van het mooie verhaal. Woensdag vertrekken wij met onze fiets ( achterop de auto😂 ) naar Luxemburg en na een paar dagen door naar de Elzas. Na jullie verhalen heb ik er zin. Nog een goede reis en ik hoop dat het blijft dooien Gr Cobie
  4. Coby en Andre van Roij:
    26 augustus 2023
    Het is erg mooi daar om te fietsen. Veel plezier en veel mooi fietsweer toegewenst.