Stockach - Radofzell am Bodensee.

15 augustus 2023 - Radolfzell, Duitsland

Goed geslapen ondanks de hitte. Om 07.00 uur ontbijten en daarna met het reisgezelschap per bus naar het startpunt van hun fietsroute in Langenargen aan de noordkant van de Bodensee. De tocht ging via Friederichshafen en Meersburg naar Urdingen. Onderweg in de bus had Coby verzonnen dat we mee zouden fietsen tot Meersburg en dan met de boot naar Konstanz varen en van daaruit naar het hotel in Radolfzell fietsen. Zo gezegd zo gedaan en bij het vertrekpunt afscheid genomen van de groep, de begeleider en de buschauffeur.Deze laatste hoefde ons dus niet meer via een omweg naar Radolfzell te brengen. Nu reden we er zelf naar toe. Bij de start regende het een beetje maar dat was snel over en gedurende de dag werd het steeds warmer. De 30 gr werd ruimschoots gehaald. Onderweg veel fruitbomen waaronder appels, peren en frambozen. Echter ook zeer veel wijngaarden. Zo veel zelfs dat ze wijnflessen hadden van wel 100 liter. Aan de diverse wijnhuizen was te zien dat er kennelijk veel verdiend werd aan de druiven. Boven Friederichshafen zagen we een echte zeppelin in de lucht. Bleek dat je met die vliegende sigaar een rondvlucht kon maken. Graaf Zeppelin is hier geboren en getogen en die heeft die dingen destijds uitgevonden. In Duitsland was men zeer enthousiast maar toen de Hindenburg brandend neerstortte was de liefde vlug over. Het was vandaag erg druk op de fietspaden en in de plaatsen Meersburg, Friederichshafen en Konstanz. Het viel op dat er wel heel veel fietsen overal stonden. We hebben nog gekeken of de fietsen van onze ouders erbij stonden. Die waren in 1945 door onze oosterburen geleend toen ze plotseling naar huis moesten en geen ander vervoer hadden. Ze zijn tot op de dag van vandaag vergeten die fietsen terug te brengen. Omstreeks 15.45 uur kwamen we aan bij hotel Estrella in de Zeppelinestrasse in Radolfzell. De eigenaar was een Italiaan en had er tevens een Italiaans restaurant bij. De kamers waren uitstekend, het eten geweldig en het bier lekker koud. Wat wil een mens nog meer. Coby let onderweg ook goed op de borden van de fietsroute. Ik let goed op de andere borden en dan gaat er niets verkeerd. Toen we in Meersburg aankwamen konden we gelijk op de veerboot naar Konstanz aan de overzijde. Binnen een half uur waren we aan de overkant vlakbij de fietsroute naar Radolfzell. Al met al een mooie fietsdag op een nagenoeg vlak parcours. We gaan zo meteen slapen want we willen morgen bijtijds vertrekken i.v.m. het warme weer. Welterusten en tot morgen.

1. Ineke:
    15 augustus 2023
    Paste de fles net niet in de fietstas, wat jammer!
    Had je wel genoeg drinken voor de hele terug weg 🤗
  2. Coby en Andre van Roij:
    Zeker jammer.
  3. Piet:
    15 augustus 2023
    Zo te horen gaat het prima, houden zo, neem je die fles wijn serieus mee op de fiets?
  4. Coby en Andre van Roij:
    17 augustus 2023
    Bij nader inzien hebben we hem daar maar leeggedronken want hij pastte niet in de fietstas.
  5. Anneke:
    16 augustus 2023
    Heel mooi daar. Geniet nog!
  6. Coby en Andre van Roij:
    17 augustus 2023
    Het is hier mooi in het zwarte woud maar daar weten jullie alles van.
  7. Robert:
    16 augustus 2023
    Klinkt allemaal geweldig . Fijne reis beide
  8. Coby en Andre van Roij:
    17 augustus 2023
    Alles goed daar. Het gaat bij jullie binnenkort ook flink dooien.
  9. Robert:
    18 augustus 2023
    Alles gaat super hier. Begint inderdaad al lekker warm te worden hier. Alleen maar fijn, de kinderen hebben nog een week vakantie.
  10. Coby en Andre van Roij:
    18 augustus 2023
    Geniet ervan. Zwembadje, buiten bakken, drankje erbij en zoveel mogelijk niks doen.