Saarbrucken - Saarburg

21 augustus 2023 - Saarburg, Duitsland

Vanmorgen weer vroeg opgestaan zoniet dan waren we wel gewekt door de bouwvakkers want  een gedeelte van het hotel werd opgeknapt. Het zou ook vandaag weer flink dooien ( 32 gr.)  Vandaar weer op tijd op de fiets. De hele route liep vandaag langs rivier de Saar met zijn mooie en minder mooie uitzichten. Er is hier namelijk ook  redelijk veel staalindustrie. Omdat er aan de westelijke oever een fietspad moest worden geasfalteerd werden we gedwongen om 10 km aan de andere zijde over een fietspad te rijden langs een drukke doorgaande weg zonder bankjes en zonder schaduw. De enige plek was in de schaduw van een viaduct , leunend tegen de vangrail. De rivier werd steeds breder en dat was maar goed ook. We hebben minstens 3 in werking zijnde energiecentrales gezien die, zo te ruiken, kolengestookt werden. Die kolen werden aangevoerd door zeer grote schepen waarvan we er vier tegen kwamen. De lucht van de uitstoot rook vies en volgens mij niet erg gezond. De koeiemest bij ons in de polder stinkt dan wel harder maar is volgens mij minder ongezond. Om de Saar voor die grote boten bevaarbaar te houden zijn hier verschillende stuwen met een sluis gebouwd zoals in Lith. Ook rondvaartboten maken daar gebruik van. Een van die boten die voor ons voer was ineens verdwenen. Bleek dat iets verder de Saar een bocht van 180 graden maakte tussen de steile rotsen. Boven op een van die steile bergen zagen we een oude kapel staan. De mensen hier moeten vroeger toch wel heel gelovig zijn geweest om daar elke zondag, laat staan elke dag, te gaan bidden. Toeval bestaat niet zegt men maar daar geloof ik wel in. Er stonden ook weer vandaag  veel zitbanken langs de route. Een van die bankjes werd door ons in gebruik genomen omdat die in de schaduw stond en we een mooi uitzicht hadden op de rivier en de bergen. Na het nodige eten en drinken liep ik de struiken in om het vocht wat ik niet had uigezweet daar te deponeren. Kortgezegd ik moest plassen. Als rechtgeaarde visser kon ik mijn ogen niet geloven. Daar lagen twee prima werphengels tussen de struiken. Verder niets of niemand in de buurt. Zeer vreemd. Na 81 km kwamen we in Saarburg aan. Een heel mooi oud klein stadje met in het centrum een waterval van 17 mtr hoog. Dit is redelijk uniek vandaar ook de zeer vele toeristen. Speciaal voor " Ons Bets " , mijn oudere zus,  verschillende foto,s van dit stadje gemaakt. In haar verkeringstijd, heel, heel lang geleden is ze met, Huub, haar inmiddels overleden man, hier op vakantie geweest met een tentje op de camping. Lieve zus de foto's van die  camping hebben we maar niet gemaakt want dan moesten we heel erg veel omhoog lopen of fietsen en dat bij 32 gr. We waren al lang blij dat we in Saarburg waren. Dus die foto's hou je nog tegoed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Susan:
    21 augustus 2023
    Hé jullie zijn goed bezig met jezelf en.met ons, ga zo door! Geniet ervan en wij genieten mee, liefs Carol en Susan
  2. Coby en Andre van Roij:
    22 augustus 2023
    We genieten er zeker van en tot over een paar dagen.
  3. Trudy Smolders:
    21 augustus 2023
    Coby en Dré. Fijn dat jullie nu deze tocht maken met de fiets. En wat wordt het weer kleurig verteld. Heel veel fietsplezier !!
  4. Coby en Andre van Roij:
    Dank je wel Trudy.
  5. Ied:
    21 augustus 2023
    Strak blauwe lucht boven de Saar en Saarbrücken. Wat een mooi stadje.
  6. Coby en Andre van Roij:
    22 augustus 2023
    Er zijn hier nog veel mooie dorpen en stadjes. Nog niet zoveel verpest als bij ons.
  7. BETSIE GRUIJTERS:
    21 augustus 2023
    Dit is pure nostalgie voor mij op een foto zelfs het terrasje gezien waar Huub en ik nog flamkuchen hebben gegeten ,toeval ?? Bestaat niet volgens jou dus!!groetjes Betsie
  8. BETSIE GRUIJTERS:
    21 augustus 2023
    Toeval bestaat dus echt wel (nit dan) ??
  9. Coby en Andre van Roij:
    22 augustus 2023
    Jullie kabelbaantje toch nog gevonden. Toeval?
  10. Johann en Ria:
    22 augustus 2023
    Beste Dré en Coby, mooie gedeelte van Duitsland wij hebben daar heel wat voetstappen. De Saar, Ruwer en Moezel zijn bekend van wijn. Genoeg gedronken. Maar Dré is niet zo van wijn denk ik. Gaan jullie nog langs de Moezel? Veel plezier verder en we lezen het wel. Groetjes Ria en Johann
  11. Coby en Andre van Roij:
    22 augustus 2023
    Ja Johann en Ria het is hier inderdaad mooi. De wijn moeten we nog even op wachten want de druiven zijn nog niet rijp.
  12. Mary Jane:
    24 augustus 2023
    Beautiful scenery!
  13. Coby en Andre van Roij:
    26 augustus 2023
    Yes inderdaad. A lot of mud on our shows. We have to clean them befor we got into the hotel.