Saarburg - Mettendorf

22 augustus 2023 - Mettendorf, Duitsland

Het was vanmorgen even schrikken toen we de deur opende van de ruimte waar we gisteren onze fietsen in hadden gezet. Er stonden een 15-tal meer en die van ons stonden achteraan. We hadden gisteren al gedacht dat zoiets kon gebeuren en hadden er al rekening mee gehouden. We hadden ze ruim uit elkaar gezet en we hoefden maat twee fietsen te verzetten zodat we er uit konden. Een Duits echtpaar van ongeveer 45 jaar kwam meteen na ons bij de fietsenstalling. Hij keek niet blij. Ze besloten eerst maar op zoek te gaan naar een bakker. Toen ik tegen hem zei dat Laufen auch gesund was, keek ie me chagerijnig aan. Het was nog redelijk mistig toen we omstreeks 07.30 naar de Lidl fietste om brood, beleg en drinken te kopen voor ons ontbijt en lunch onderweg. Iets verder was een benzinepomp waar twee bakjes echte heerlijke koffie ons 2,60 kostte. Opgeteld met de 7,50 euro bij de Lidl waren we ongeveer 10.- euro kwijt. Bij het hotel kostte ontbijt 17,50 euro p.p. en je kon pas ontbijten vanaf 08.30. Dat vonden wij veel te laat en te duur. Voordat we Saarburg uitreden  speciaal voor " Ons Bets " nog een foto gemaakt van het kabelbaantje waar ze destijds mee omhoog gingen naar de camping. Ook vandaag weer een mooie afwisselende route langs de Saar, de Moezel, de Saur, de Prum en de Ernz. Bij Obbillig aan de Moezel voeren we met een pontje naar Wasserbillig aan de overkant. Daarna reden we 200 mtr door Luxemburg om vervolgens de brug over de Saur Duitsland weer in te rijden. Indrukwekkend was het snelwegviaduct van Trier naar Luxemburg waar we onderdoor fietsten. Enkele km's verder moesten we door een fietstunnel van 336 mtr lang waarvan het wegdek redelijk glad was vanwege doorsijpelend water en modder. Zeer veel hopvelden hier en dat is logisch want je zit hier niet ver van Bitburg. Je weet wel van " Bitte ein Bitt " . Er hingen veel hopbellen aan die nodig zijn voor het brouwen van bier. Dus we hoeven ons geen zorgen te maken. Na 64 km vonden we het vandaag welletjes want we moesten toch weer over verschillende bultjes. Morgen naar St Vith. Beloofd ook pittig te worden, dus vanavond weer vroeg naar bed.

1. Anneke:
    22 augustus 2023
    Schitterend onderweg weer. Hopelijk zit het weer mee tot en met thuiskomst.
  2. Coby en Andre van Roij:
    22 augustus 2023
    Morgen naar St Vith is een droge dag en overmorgen naar Raeren krijgen we onweersbuien in de middag dus dan moeten we 's- morgens vroeg vertrekken. De andere dagen zien we wel. Als het dan regent weten we ook zeker dat we weer in Nederland zijn.
  3. Riet van Vier Vrije Voeten:
    Leuk verhaal!
  4. Coby en Andre van Roij:
    22 augustus 2023
    Dank je wel Riet. Doe Guus de groeten.
  5. Anne en Mees:
    22 augustus 2023
    Goed vooruit gedacht Dre! En lekker brood bij de Lidl. Fijne dag weer morgen!
  6. Coby en Andre van Roij:
    22 augustus 2023
    Dank je wel. Dan komen we op het traject waar we gelopen hebben toen we naar luxemburg zijn gelopen.
  7. Piet:
    22 augustus 2023
    Was het op de fiets hobbelen langs die hobbellen?
  8. Coby en Andre van Roij:
    Zoiets Piet. Goed bezig.
  9. See knoet:
    22 augustus 2023
    ik vind het wel goed van jullie weer zo'n onderneming! Ben vol bewondering !!!!
    Hele goede reis ! Geniet ervan!
    See
  10. Coby en Andre van Roij:
    23 augustus 2023
    Dank je wel See. Wij zijn heel blij dat we dit nog kunnen.
  11. Ied:
    23 augustus 2023
    Weer een prachtige dag , jullie doorkruisen heel wat landen, nu weer in Luxemburg, . St Vith ligt dat in de buurt van Luik? Ik dacht dat dat een bedevaartplaats was. Goede fietstocht verder. Gr. B en I
  12. Coby en Andre van Roij:
    23 augustus 2023
    Het is qua uitstraling een plaats vergelijkbaar met Oss maar dan kleiner. Totaal niet toeristisch en de enigste 2 pelgrims waren wij.