dag 8, Ramallosa naar Vigo, maandag 15 oktober, 21 km.

15 oktober 2018 - Vigo, Spanje

Even iets corrigeren van wat ik gisteren heb geschreven. Columbus is op 3 augustus 1492 vertrokken maar niet met medewerking van het Portugese Hof, daar had ie ruzie mee gekregen, maar met instemming van het Spaanse Hof. Columbus zou in 1451 in Genua, Italie, zijn geboren als Cristoforo Colombo en was de zoon van een wever. Columbus is nooit duidelijk geweest over zijn verleden en tot op heden zijn er nog veel vraagtekens omtrent deze ontdekkingsreiziger.
Wel zagen we vandaag in een etalage de drie schepen, Nina, Pinta en Santa Maria, op schaalmodel staan, die destijds naar Indie zouden varen maar in Amerika terecht kwamen.
Tot zover de geschiedschrijving.
Vandaag was het een redelijk natte dag. Soms miezerde het en soms regende het wat harder maar nat bleef het.
Dit in tegenstelling tot precies op de dag af een jaar geleden want toen vond hier in de omgeving van Ramallosa, Nigran en Vigo een catastrofe plaats.
Door de aanhoudende droogte ontstonden hier hevige bosbranden waarbij vele mensen het leven hebben verloren.
De sporen van dit inferno hebben we onderweg op veel plaatsen gezien.
Toen we gisteravond in ons hotel in Nigran waren, zagen we op tv een uitzending van de gebeurtenissen van vorig jaar. Er waren veel gesprekken met plaatselijke bewoners, slachtoffers en hulpverleners destijds en nu een jaar later.
Het was allemaal vrij emotioneel en de hoteleigenaar pinkte enkele tranen weg tijdens die uitzending. Zijn hotel diende vorig jaar als opvangcentrum.
De tijd heelt alle wonden zegt men.
Onderweg hebben we kunnen zien dat dit in de natuur reeds in volle gang is.
Op veel plaatsen zie je al het frisse groen/grijze blad verschijnen aan de door brand aangetaste eucaliptusbomen.
Of de wonden bij de plaatselijke bevolking ook zo snel genezen.
In Vigo zelf zijn geen branden geweest.
Het is een zeer grote stad aan een baai met een grote haven.
Morgen moeten we eerst nog een uurtje door de stad lopen voordat we weer in de natuur lopen richting Redondela en Saramagoso.
Voor morgen beloven ze droog weer. Gelukkig maar want regen is niet echt ernstig maar gaat wel vlug vervelen.
Doei.

1. Ied:
    15 oktober 2018
    Misschien moet dat kunstwerk pijnlijke voeten uitbeelden, dat maak ik er van.