dag 7, Oia naar Ramallosa, zondag 14 oktober, 23 km.

14 oktober 2018 - Nigrán, Spanje

Het begon gisteravond in Oia nog iets harder te waaien op nadering van de orkaan.
Wij zaten toen in het plaatselijk restaurantje met het Australische echtpaar Janice en Bob Robinson. Zij waren net zo jong als wij en liepen ook vanaf Porto naar Santiago. Daarna vliegen ze naar Nice, huren daar een auto en toeren vervolgens nog 5 weken door Frankrijk.
Toen we het restaurant uitliepen stormde het en regende het pijpestelen. Gelukkig was onze slaapplaats 100 meter verder.
Vannacht waaide en regende het flink door. Het water kwam zelfs via de buitendeur de slaapkamer binnen. Daar heb ik toen maar een badlaken tegenaan gelegd zodat de schade beperkt bleef.
We vertrokken vanmorgen meteen na het ontbijt  met droog weer maar wel veel frisser.
In het begin hadden we nog enkele buitjes waardoor we toch genoodzaakt waren om de poncho aan te doen. De rest van de dag was het prima wandelweer.
We hebben die gekocht bij Camino Comfort in Oss. Dit bedrijf wordt gerund door De dames Joyce en Luisa die gespecialiseerd zijn in het organiseren van Caminoreizen en daarvoor ook de nodige uitrusting in hun winkel hebben. Tevens geven ze aanstaande pelgrims de nodige adviezen en die zijn uitstekend. De meeste camino's hebben ze zelf reeds gelopen dus ze zijn ervaringsdeskundigen.
We lopen nog steeds vlak langs de kust met zijn mooie vergezichten.
Zo ook door het kustplaatsje Baiona. Daar is de oma geboren van Luisa , van Camino Comfort.
Deze plaats staat bekend om het feit dat men hier als eerste hoorde dat Columbus aan de overkant van de Atlantische Oceaan land (Amerika) had gevonden.
Inderdaad " gevonden" want er zijn sterke aanwijzingen dat dit continent reeds eerder was ontdekt. Het Vaticaan zou in het bezit zijn van hele oude zeekaarten van de Turkse zeekapitein Piri Reis waarop stond aangegeven dat er een continent was aan de overzijde van de Atlantische Oceaan.
Columbus kwam via Rome in het bezit van deze kaarten en werd tevens door de Portugese overheid gesponsord om met enkele schepen te gaan kijken of daar inderdaad land was.
Columbus heeft de scheepsbemanning niet verteld hoe ver het varen was want anders was er destijds niemand meegegaan. Hij heeft ook het logboek niet altijd juist ingevuld zodat het niet opviel hoe ver het was. Zo luidt althans het verhaal.
Ik heb zelf veel boeken gelezen over deze materie en ik denk dat dit verhaal de waarheid dicht benaderd.
Trouwens de herberg waar we vannacht hebben geslapen dateerde van 1699 maar zag er van binnen en buiten nog prima uit voor zijn leeftijd.
Bij onze aankomst in de slaapplaats in Ramallosa na het douchen meteen de was maar buiten gehangen. Kon het nog mooi drogen voordat het avond werd.
Morgen de laatste etappe langs de kust naar Vigo.
Volgens het weerbericht zou het morgen niet droog blijven maar de dagen daarna tot aan Santiago wel. We gaan het meemaken.
Welterusten allemaal. Wij gaan nog even een Portje pakken en dan ook naar bed want tenslotte zitten we nog vlakbij Port(ugal).

1. Ron & Rita:
    14 oktober 2018
    Volgens het weerbericht hier op de Zweedse TV brengen jullie het er genadig van af, want de orkaan is van de 1e categorie en er is een hoop schade voorspelt in zuidwest Portugal!
  2. Ied:
    14 oktober 2018
    Gelukkig, jullie hebben een goede dag gehad, wij waren al bang, dat de orkaan jullie achterhaald had. Wel spectaculair weer denk ik. Tot de volgende keer.
  3. Luisa Carou Ferreiro:
    14 oktober 2018
    Welkom in Galicia! Vonden jullie Baiona mooi? De familie van mijn oma’s kant woonde in de wijk ‘Percebilleira’, van ‘Percebilleiros’; de stoere mannen die de Percebes oogsten met gevaar voor eigen leven - de percebes is een soort schelpdier die je onderweg en in Santiago zeker hebt gezien. In het Nederlands heten ze eendebekmosselen. Duur maar erg lekker :-). Buen Camino!