dag 6, Ancora naar Oia, zaterdag 13 oktober, 27 km.

13 oktober 2018 - Oia, Spanje

Vanmorgen vroeg op want het is vandaag de langste etappe en we wilden op tijd bij de veerboot zijn die ons bij Rio Minho naar de Spaanse oever zou brengen.
Gisteravond nog even op de tv naar het weerbericht gekeken ivm de naderende orkaan.
Die zou echter met zijn kern nog onder Lissabon blijven dus daar zouden wij niet mee te maken krijgen. Wel krijgen we er vanavond en vannacht de nodige regen van en als de voorspelling uitkomt is het morgenvroeg om 08.00 uur weer droog. Mooi toch.
Vandaag was het in ieder geval schitterend weer. Zonnig en droog en dankzij die orkaan de wind weer in de rug.
In Caminha zouden we met de veerboot naar Spanje gaan maar op zaterdag en zondag gaat die ferry alleen om 16.00 uur. In ons geval zit je dan aan de Portugese kant vrij lang uit je neus te vre...
Wat er in de reisgids niet stond vermeld was de particuliere veerman. Hij deed het op de Lithse manier. Als er klanten kwamen voer hij naar de overkant. Kostte 5. euro per persoon maar de rivier was hier dan ook erg breed en je hoeft niet te zwemmen. Dat is ook wel fijn.
In de haven zagen we de veerboot liggen. Mooie boot, echter wij gingen met de snelboot. Hij was niet groot maar ging wel hard. Voor de liefhebbers die deze camino gaan lopen het bedrijf heet Taxi-Mar en tel.nr. is 00351-915955827 of 00351-258401599. Onderweg in Spanje zagen we vele stukken natuur waar branden waren geweest. Vooral de gebieden waar Eucaliptusbomen stonden. Deze bomen zitten vol met etherische olie (ruiken naar dampo) en die branden als een tierelier. We liepen vaak redelijk dicht langs de kust met mooie vergezichten op de Atlantische oceaan. Soms liepen we op een fietspad langs de doorgaande weg die volgens de reisgids zeer druk was. Nou dat viel best mee die drukte. Gelukkig hadden we in Ancora eten gekocht voor onderweg want langs de camino was weinig te krijgen. Inmiddels is het hier 23.00 uur en het waait en regent hard. De storm heeft een iets noordelijker route genomen waardoor we er iets meer van meekrijgen dan aanvankelijk gedacht. Morgen is het weer omstreeks 08.00 uur droog en dat komt mooi uit want dan gaan we weer wandelen. Nu gaan we slapen.

1. Piet:
    13 oktober 2018
    Hoi Coby en Dré,
    Mooi te horen dat het goed gaat met jullie. Met die orkaan in de rug is het morgen een makkie. Misschien ben je na morgen al op de eindbestemming be(ge) land.
    Groetjes Mieke en Piet
  2. Jan en Ria van Rosmalen:
    14 oktober 2018
    Toen we gisteren de weersverwachting hoorden, dachten we meteen aan jullie! Gelukkig kruipen jullie (zo te horen) niet door het oog ! Wel mooie plaatjes zo. Geniet ervan.
  3. Troet en Trees:
    14 oktober 2018
    Hoi Coby en André jullie zitten weer op de route. Die kust aan Oia is erg mooi en het klooster op de heuvel.In het dorp was ook een mooie B&B. Nu verder best zonder stormweer. BOM Camino!
  4. Ied:
    14 oktober 2018
    Fantastisch die beelden, mooi om net zo’ n orkaan gemist te hebben, want het was best erg, wat de voorspelling was tenminste. Jammer dat jullie niet de eucaliptis ruiken, heerlijke lucht . Gr.