dag 29, Chablis - Saint cyr les Colons, zondag 15 april. 17 km.

15 april 2018 - Saint-Cyr-les-Colons, Frankrijk

Hallo allemaal,
Vanmorgen niet al te vroeg opgestaan want vandaag een korte etappe van ongeveer 17 km.
Nog even iets over het reserveren van onze slaapplaats van vannacht. Toen we eergisteren voor het eerst belden om te reserveren zei de betreffende vrouw dat dit niet hoefde.Kom maar dan zien we wel, was haar antwoord. Daar kun je als pelgrim dus niets mee. Er waren daar maar 4 plaatsen en als er voor onze aankomst andere pelgrims zouden zijn had je dus geen slaapplaats. Gisteren dus nomaals gebeld maar geen gehoor. Uiteindelijk kregen we ze in de namiddag aan de lijn. Ook toen kregen we hetzelfde vage antwoord. Toch maar de gok gewaagd en er was nog plaats want er was nog niemand anders. In het Frans ( uiteraard) werd in snel tempo uitgelegd wat wel en niet mocht. Vooral de verwarming niet te hoog, deuren op slot en de volgende morgen via de achterdeur en de tuin door de grote poort vertrekken want de voordeur moest op slot blijven. Toen we vanmorgen via de achterdeur en de tuin weg wilden gaan bleek echter dat de tuinpoort op slot zat en daar klom je zomaar niet overheen. Dus moeder overste het spijt ons zeer dat we via de voordeur zijn weggegaan en het geheel onafgesloten hebben achtergelaten. We hadden u wel wakker kunnen maken om de tuinpoort van slot te doen maar dat zou u niet op prijs hebben gesteld.
In Chablis was het markt en daar nog wat inkopen gedaan want op de route van vandaag waren er geen winkels. Na een bakje koffie door de wijngaarden naar ons volgend adres.
Het was vandaag een echte ZONdag. Heerlijk om te wandelen.
De beentjes beginnen al aardig gewend te raken aan de soms steile klimmetjes. Onderweg nog een huisje gezien met een
" andersom " dak.De schuine wanden van het dak liepen naar beneden naar binnen.
Met andere woorden als het regende liep het water allemaal naar binnen. Wat bleek nou. Binnen was een openbare wasplaats. Het regenwater liep allemaal in een grote bak en rondom stond je droog onder een afdak. Hoe simpel kan iets zijn.
Toen we in het dorp aankwamen waar we zouden slapen zagen we daar Martin, een pelgrim uit Tilburg, bij de gemeentelijke herberg. Martin hebben we onderweg al vaker gezien en gesproken. Wij zouden iets verder gaan slapen bij particulieren en daar ook eten en drinken.
Martin moest zelf voor zijn eten zorgen want er was nergens iets open. Hij had na deze warme dag heel erg trek in een koud biertje maar ja dat stond daar niet. In de herberg stond wel een wasmachine en een droger en daar kon je gratis gebruik van maken. Onze gastvrouw had weer geen droger maar wel koud bier. Kortom ik met een fles koud gerstenat en een zak vol was naar de pelgrimsherberg en de zaak was zo geregeld. Na het eten ben ik de zak met schone droge was weer op gaan halen. Mooi toch.
Het is inmiddels weer 23.00 uur. Morgen weer een etappe van ongeveer 22 km dus welterusten allemaal en tot morgen.
C. en A.

1. Ron & Rita:
    16 april 2018
    Die zag ik niet aankomen, dat je met koud bier de was kunt doen. Het is een echte ontdekkingsreis dus! Gelukkig geen zere tenen in de tekst, dus is ook dat weer voorbij. En veel zon maakt alles makkelijker, zolang het niet te heet wordt want dan moet er weer veel koud bier komen en heb je geen zin meer in de was.