dag 2, Porto naar Vila do Conde, dinsdag 9 oktober 24 km.

9 oktober 2018 - Vila do Conde, Portugal

Vandaag scheen de zon volop en toen we om 08.30 uur starten was het al 16 gr.
Het was tot net na de middag oostenwind, dus landwind, en dat was lekker warm daarna draaide de wind naar noord-west en kwam van zee. Heerlijk koel was dat en fijn omdat het anders vrij warm was geworden.
De route ging merendeels over houten vlonders langs de kust. Het was een schitterende weg. Onderweg zagen we palen met daaraan plastic zakken in verschillende kleuren. Groen voor organisch afval, blauw voor papier, geel voor plastic en grijs voor de rest. Hier begint de scheiding al bij het begin.
Langs het strand zagen we een grote op een obelisk lijkende zuil staan op Praia da Memoria. Dit onder andere ter herinnering aan de verschillende historische gebeurtenissen welke hebben plaatsgevonden op en nabij dit strand.
Vanaf 1500 kwamen hier piraten aan de kust die in het binnenland op rooftocht gingen en vaak ook nog mensen mee namen als slaaf.
Later staken de kustbewoners brandstapels aan langs de kust maar dan op die plaatsen waar rotspartijen net onder de waterlijn lagen zodat de schepen op die rotsen te pletter sloegen. Ook de schepen die geen kwade bedoelingen hadden.
Langs de kust zagen we ook putten die in de rotsen waren gehakt om daar vis in te pekelen.
Dit gebeurde al in de Romeinse tijd.
Bij een vissersplaatsje iets verder waar de vissersboten nog met een tractor van en naar zee werden gesleept zagen we een fiets staan met een zak broodjes.
We denken dat die visser vandaag broodje tonijn op het menu heeft.
Het lopen viel vandaag niet tegen. Ondanks de 24 km, het warme weer en het feit dat we deze keer niet veel getraind hadden, hadden we niet zoveel last van spierpijn.
Misschien dat we daar morgenvroeg mogelijk last van hebben.
Nou dat zien we dan wel weer. Onze slaapgelegenheid in Hostel Lapa Vintage in Vila do Conde ziet er prima uit voor 28. euro per nacht daar

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ied:
    10 oktober 2018
    Zo dat ziet er goed uit die plastic zakken, moesten ze hier ook eens doen. Leuk om langs de kust te lopen, waren er veel wandelaars of zie je weinig bedevaartgangers? Groeten Boet en Ied
  2. Trudy Smolders:
    Dag Coby en Dre,
    Blijkbaar had ik gemist dat jullie nu al gingen. Dat jullie het wandelvirus te pakken hadden, was wel duidelijk.
    Een heel fijne tocht gewenst.
  3. Ron & Rita:
    10 oktober 2018
    Hi Julie beiden! Net terug, en ze gaan weer?! Knap hoor dat jullie weer op pad zijn. Als ik de foto's zie, lijkt het veel meer op vakantie dan de vorige keer. Succes, want het is maar een kippe- eindje ( maar ik zou het niet kunnen)