dag 94, Trabadelo-O Cebreiro, dinsdag 19 juni. 20 km.

19 juni 2018 - O Cebreiro, Spanje

Hallo allemaal,
Ook vanmorgen vroeg eruit (05.30) want er stond een stevige etappe te wachten.
We moesten ongeveer 20 km lopen waarvan het grootste gedeelte bergop.
Daarbij werd het ook nog bijna 30 graden. Redenen genoeg om zo vroeg van start te gaan.
Als je zo vroeg vertrekt moet je wel zelf voor ontbijt zorgen want ontbijtzaakjes gaan pas om 06.30 uur open en dan zijn wij al een tijdje onderweg.
Het landschap werd steeds mooier naarmate we de top van de berg naderden waar onze slaapplaats was.
Op de route al veel richtingpijlen gezien die aangaven dat je rechtdoor moest of links- of rechtsaf moest slaan.
Die we vandaag zagen gaf duidelijk aan SLA-rechtsaf.
We waren blij dat we omstreeks 12.30 uur in het eeuwenoude dorpje aankwamen want de hitte begonnen we goed te voelen.
Het dorp O Cebreiro is al bewoond sinds 700 v.c. door de Kelten. Hun ovaalvormig huizen met overhangende strodaken, Pallozas, waren tot 1960 nog bewoond.
Het hele dorp is tot museum verklaard.
Elias Valina, die vanaf 1959 hier in dit dorp pastoor was is de pionier van de gele pijlen die in Spanje de camino aangeven. In 1984 markeerde hij voor het eerst met gele pijlen de route van Frankrijk tot aan Santiago. Tot op de dag van vandaag nog steeds in gebruik. De pastoor overleed in 1990.
Hij heeft veel pijlen aangebracht want de route is ongeveer 790 km lang.
Een gedenkteken staat bij de kerk in het dorp.
Dankzij de pelgrimsroute is het dorp met zijn Keltische huisjes goed bewaard gebleven.
Morgen nog een paar klimmetjes en dan gaan we door een schitterend Galisisch landschap
richting de kust.
Dus welterusten en tot morgen.
C en A.

1. Coby en Andre van Roij:
    20 juni 2018
    zo zo Dre niet alleen krijgen we mooie verhalen en foto's maar tussendoor ook nog eens geschiedenis lessen het kan niet op jullie houden ons goed bezig .liefs vanuit gemert