dag 97, Sarria-Portomarin, vrijdag 22 juni. 22 km.

22 juni 2018 - Sarria, Spanje

Hallo allemaal,
Vanmorgen geen ontbijt op bed. In de herberg had men vanaf 06.30 uur het ontbijt klaar staan. Coby had op internet de recensies gelezen en die waren prima. Inderdaad het ontbijt was geweldig. Er zat ook een jong stelletje aan tafel die vandaag hun 1e dag gingen lopen vanaf Sarria naar Santiago.
Hij sprak redelijk Engels en ik zei tegen hem dat ie nog maar eens goed naar dit ontbijt moest kijken want dat zouden ze op de rest van hun tocht niet meer krijgen.
Dus de recencies van herberg " La Casona De Sarria" kloppen inderdaad.
Na dit prima ontbijt vrij snel gaan wandelen richting Portomarin onze volgende slaapplaats.
Het zou vandaag ook weer warm en zonnig weer worden. Het bleef echter bewolkt tot we bijna in Portomarin waren en dat bij een temperatuur van 16 tot 18 graden. Gewoon geweldig wandelweer. We waren omstreeks 12.30 uur bij onze eindbestemming en de zon scheen volop. Binnen een uur liep de temperatuur op naar 30 graden.
Waren wij blij dat we weer bijtijds vertrokken waren.
Onderweg zagen we weer een echt Galicisch tafereeltje. Er hing een heks aan de gevel van een huis. De Galiciers zeggen: " Wij geloven niet in heksen maar ze bestaan wel."
Op een bepaald moment stond ie dan daar langs de weg. De 100 km paal.
Het einde van onze lange tocht komt nu toch wel erg dichtbij.
We zien ook steeds meer " Horreros". Dit zijn oude voorraadschuurtjes op palen of stenen verhogingen. We hebben ze alleen maar in Galicie gezien en er zijn hele mooie exemplaren bij.
Dan de stad Portomarin aan het stuwmeer. Deze huidige stad is daar gebouwd in 1960.
De oude stad, een van de rijkste van Galicie, kwam onder water te staan omdat men een stuwdam ging bouwen in de rivier "Mino". De twee kerken van de oude stad werden steen voor steen afgebroken en in de nieuwe stad weer opgebouwd.
De nieuwe stad is grotendeels opgebouwd in oude Spaanse stijl.
Morgen wordt het weer warmer dus maar weer vroeg op om naar het 25 km verder gelegen
Palas de Rey te lopen. Dus welterusten allemaal en tot morgen.
C en A.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nel Manders:
    22 juni 2018
    Heel trots op jullie en op naar de laatste 100 kilometers.
  2. Jeanne Eikelenboom:
    22 juni 2018
    Dat is nog maar een peulenschilletje voor jullie: 100 km. Veel wandelplezier nog de laatste loodjes. En een super aankomst in Santiago.
    Groeten uit een koud Lith
  3. Troet en Trees:
    23 juni 2018
    Wij stappen in Noorwegen over de Dovrefjell en gisteren was het in 3° en een sneeuwbui... dromen van de Spaanse temperaturen. Geniet van de laatste etappes!
  4. Coby en Andre van Roij:
    23 juni 2018
    Hier dooit het iets meer ( 30 graden) en wij zijn blij met ijs(jes). We hopen dat het bij jullie aangenaam wandelweer gaat worden. Succes en geniet ervan.
  5. Henk en Reina van der Laan:
    23 juni 2018
    Nog even doorbijten, nog een paar dagen. Succes voor de laatste 100km en geniet ervan. Groetjes Reina en Henk
  6. Coby en Andre van Roij:
    23 juni 2018
    Dank jullie wel en tot spoedig weerziens.