dag 63, Hagetmau-Orthez, zaterdag 19 mei. 26 km.

19 mei 2018 - Orthez, Frankrijk

Hallo allemaal,
Vandaag gaat het Canadese echtpaar ergens anders slapen als wij en dat vinden wij niet erg. Ze waren overdag al luidruchtig maar snachts maakten ze net zoveel herrie. Wat kunnen sommige mensen toch hard snurken.
De twee Duitse dames, Margret en Walburga, gingen wel naar dezelfde slaapplaats als wij in Orthez
Onderweg zagen we nog twee Duitse dames, Jutta en Ingrid, die ook naar Orthez liepen. Voor deze twee was het vandaag de laatste dag. Morgen gaan die met de trein naar huis.Ze hebben dan weer een stuk van de camino afgerond.Ze lopen elk jaar een stuk van de camino omdat beiden nog werken.
Vanmiddag nog even rond gekeken in Orthez. Vooral het stuk bij de rivier Gave de Pau met zijn 13-de eeuwse brug was mooi.
Toevallig was dat vlakbij ons onderkomen van vanavond en dat was in een voormalig ziekenhuis. Nou ja voormalig. Een gedeelte wel. De rest was nog een soort polikliniek waar artsen nog spreekuur hielden.
Op de eerste etage was een gedeelte als "hotel" ingericht. Het geheel zag er nog als ziekenhuis uit. Zelfs de aansluitingen voor zuurstof e.d. achter het bed waren nog aanwezig.
De kamers hadden een eigen w.c. en op de gang was een douche waar je met bed en al onder kon douchen. Coby kon in ieder geval ook de was doen want op deze afdeling stond ook een wasmachine en droger.
De gasten voor het hotel en de patienten voor de diverse artsen kwamen bij de ingang in dezelfde ruimte waar twee balies waren. Een voor de patienten en een voor de hotelgasten.
Een zeer bijzondere ervaring mag men wel zeggen.
Deze avond nog gezamenlijk wezen eten met de vier Duitse dames en vervolgens afscheid genomen van Jutta en Ingrid die morgen naar huis gaan.
Inmiddels is het weer laat geworden en gaan wij ook slapen. Welterusten allemaal.
C en A.

1. Ron & Rita:
    20 mei 2018
    Haha! IK ken enkele (luie-) mensen voor wie het een uitkomst zou zijn als ze niet op hoefden te staan om te douchen. Weer een stuk dichter bij de bergen, ik hoop dat de tocht over de grens en beetje vlak loopt.
  2. Ria de Kort:
    Hallo, Coby en Dre,
    Spannend om steeds weer te lezen hoe jullie als pelgrims onderweg zijn.
    Gelukkig gaat het tot op heden allemaal goed.Ik vind het GEWELDIG wat jullie presteren,en dan op die leeftijd !!!! Nu nog de rivier Gave d 'Oloron oversteken de Pyreneen bedwingen en dan eindelijk in Spanje.Ga zo door.Geniet van alles wat er om je heen te zien is. In gedachten lopen wij met jullie mee.Veel wandelplezier en Hartelijke Groeten van Hans en Ria
  3. Ria de Kort:
    Hallo Coby en Dre,
    20 Mei 2018

Zeer spannend om steeds weer te lezen hoe jullie als pelgrims onderweg zijn.Gelukkig zijn het tot heden allemaal positieve berichten.Wij vinden het GEWELDIG wat jullie presteren en dan op die leeftijd !!!! Nu nog de rivier Gave d'Oloron oversteken de Pyreneën nog bedwingen en dan eindelijk in Spanje.Geniet nu van alles wat er om je heen te zien is, zeer waarschijnlijk kom je hier nooit meer terug.In gedachten lopen wij met jullie mee.Nog veel wandel-en klimplezier.
    Hartelijke Groeten Hans en Ria
  4. Ria de Kort:
    20 mei 2018
    Sorry ,Twee keer hetzelfde is teveel van het goeie.Ik dacht dat het de 1 ste keer niet gelukt was.