Raeren - Elsloo.

25 augustus 2023 - Stein, Nederland

Ze hadden het gisteren al aangekondigd. Veel onweersbuien voor vandaag. De eerste was vanmorgen om 05.30. Daar hadden we in bed geen last van. Omstreeks 08.30 vertrokken richting Slenaken in Limburg. Onderweg in het Belgische Teuven hadden ze de doorgaande weg afgesloten wegens werkzaamheden. Hier waren ze afgelopen voorjaar ook al bezig. Goei werk heeft tijd nodig zullen we maar zeggen. Deze twee eigenwijze oudjes reden toch verder en bij de bouwput konden we er net langs. Gelukkig maar want zodoende waren we op tijd in Slenaken waar we op een terrasje konden schuilen voor een gigantische onweersbui. Het water en de modder stroomde via de straten naar beneden. Toch nog maar een 2e bakje koffie gepakt. Na die bui verder Nederland in achtervolgd door andere buien. In Schin op Geul net voor de volgende bui maar weer een terras opgezocht. Ook nu viel het met bakken uit de hemel. Onderweg naar Elsloo, ons eindpunt voor vandaag, een 2e wegafsluiting vlakbij Beek. Ook nu weer gewoon doorrijden. Deze hindernis was iets moeilijker maar we kwamen er wel langs. Omstreeks 15.45 kwamen we droog aan bij ons eindpunt en hadden we het kat en muisspel met de buien gewonnen. Onderweg nog even een foto gemaakt van de brouwerij van Brand bier in Wijlre. Deze brouwerij bestaat sinds 1340 en is de oudste brouwerij van Nederland. In Belgie tussen Raeren en Teuven nog een gladde weg gehad ondanks de dooi. In dit geval was de oorzaak koeiestront. Heel veel koeiestront. Zo'n weggetjes hebben we veel gezien tijdens onze pelgrimstocht naar Santiago in de provincie Galicie in Noordwest Spanje maar die verwacht je niet hier. Tot slot nog even over het dorp Raeren waar we vanmorgen vertrokken. Vanaf 1350 waren hier 50 families die zich bezig hielden met pottenbakken. Een soort Keulse potten en potjes. Ze produceerden  300.000 tot 600.000 stuks per jaar. Ze werden zelfs geëxporteerd naar Amerika en Zuid-Oost Azië. Om de kwaliteit te waarborgen werden de potten en kruiken die hier niet aan voldeden meteen kapotgeslagen. Hierdoor ontstonden grote kuilen vol met kapot aardewerk. Jammer die verspilling. Rare mensen uit Raeren.

1. BETSIE GRUIJTERS:
    25 augustus 2023
    DOOI NATUURLIJK
  2. Riet van Vier Vrije Voeten:
    Doorzetters!!
  3. Coby en Andre van Roij:
    26 augustus 2023
    Komt allemaal goed. Jammer dat het er weer op zit. Maar we hebben enorm genoten.
  4. Ied:
    26 augustus 2023
    Jullie hebben het goed bekeken iedere keer. Wij hadden hier gisteren vanaf 17.00 uur gezamenlijk eten in de straat in onze oprit. Uit eindelijk na iedere keer paraplu op en af, toch maar bij iemand naar binnen, het regende te hard. Maar overigens was het wel gezellig.
  5. Coby en Andre van Roij:
    26 augustus 2023
    Als je maar plezier hebt gehad. Dat is belangrijk. Zien jullie binnenkort wel weer.