dag 5, Viana do Castelo naar Ancora, vrijdag 12 oktober. 20 km.

12 oktober 2018 - Vila Praia de Âncora, Portugal

Vandaag zou er af en toe een beetje regen vallen maar de wind zou stevig zijn. Wij kozen dus voor de wandelroute die iets verder van de kust afloopt.
Het regende inderdaad af en toe maar wel zodanig dat de poncho's aan moesten.
Op een gegeven moment liepen we over smalle weggetjes met aan weerszijden hoge muren. Het leek wel of je door een tunnel liep zonder dak. We besloten daarom maar weer de kustroute te gaan volgen ondanks de harde wind.
Eenmaal daar zagen we een spectaculair schouwspel van hoge golven die op de rotskust sloegen en hoge watergordijnen vormden. Het begon steeds harder te waaien en te regenen en het schouwspel werd steeds mooier.
Ergens halverwege hield het pad plotseling op en moesten we een omweg maken om een eind verder weer op de route te komen.
Dit kustpad staat wel in het boekje maar is kennelijk nog niet helemaal klaar.
Na een paar km moesten we over een omgewaaide boom klauteren om weer verder te kunnen. Ook dat lukte vrij aardig en kwamen we mooi op tijd in Ancora aan.
Eigenlijk was dat vanzelfsprekend want we hadden al die tijd een windkracht 6 in de rug.
Morgen komen we na 8 km lopen bij de Spaanse grens die gevormd wordt door de Rio Minho. Daar gaan we met een particuliere veerboot over want de veerboot van de overheid vaart morgen alleen om 16.00 uur. Als we dan aan de Spaanse kant zijn is het een uur later en zouden we dus nog 8 km moeten lopen naar onze volgende slaapplaats.
Vandaar de particuliere veerman. Die heeft wel een kleinere boot. We hopen   dan ook dat de wind gaat liggen.
Houdoe en tot morgen.

1. Piet en Diny:
    12 oktober 2018
    Er is heel veel wind voorspeld voor Portugal. Of jullie daar zo dicht bij Spanje nog meer last van gaan krijgen ga je snel weten. Je maakt wat mee op zo'n wandeltocht. Wij hebben hier morgen 27 gr. 😎. Succes maar weer.
  2. Ied:
    13 oktober 2018
    Ja het is abnormaal warm. Morgen schijnt het over te zijn. Dan wordt het echt herfst. Mooi die zee, waai maar niet van de rotsen.. regen krijgen we hier ook, is wel weer een vertrouwd gezicht, die poncho’s . Gr.