dag 51, Perigieux-st.Astier, maandag 7 mei. 23 km.

7 mei 2018 - Périgueux, Frankrijk

Hallo allemaal,
Vanmorgen vroeg uit de veren want vandaag zou het 28 gr. worden met weinig wind.
Eerst 5 km verder naar Intersport voor nieuwe schoenen voor Coby want de andere daar waren de pas gerepareerde zolen weer van losgelaten. Vrij vlot de juiste schoenen gevonden en tevens voor mij een zonnebril gekocht.
De oude schoenen bewaren we nog even tot we zeker weten dat de nieuwe goed passen en ingelopen zijn.
In een dorpje iets verder op was het tijd om iets te eten en toen we een bankje zagen staan in de schaduw gingen we daar zitten. Er stonden verschillende huizen met in het midden een een open plantsoen waar enkele partytenten stonden. In de verste verte was er iemand te zien en nergens geen hekken of bordje "properity privee".
Toen we goed en wel zaten kwam uit een van de gebouwen een snotneus van ongeveer 25 a 30 jaar ons even vertellen dat we op privegebied waren en of we maar even ergens anders wilden gaan zitten. Nou zien wij hier in Frankrijk heel goed wat prive is en wat niet maar hier was ons dat niet erg duidelijk. De (on) vriendelijke man zal misschien wel een slecht weekend gehad hebben, wie weet. Only the Lord knows.
Afijn door het dorp gelopen naar een andere zitplaats en uiteindelijk langs de doorgaande weg op een muurtje gaan zitten. Even later ging er aan de andere kant van de weg een raam open en een man van onze leeftijd maakte duidelijk dat we in zijn boomgaard onder een boom in de schaduw ons eten op konden eten. Na ongeveer 5 mino
uten kwam de man naar ons toe met een fles water en een kan met ijsklontjes. Daar moesten we ons drinkwater mee koelen en aanvullen.
Wat een verschil van mentaliteit tussen de ene kant van het dorp en de andere kant of lag het aan het verschil in leeftijd. Ik vond het jammer dat die snotneus er niet bij was dan had ie nog wat manieren kunnen leren van iemand die zijn opa had kunnen zijn.
We hebben de oude man hartelijk bedant voor zijn hulp en gastvrijheid en maar niets gezegd over zijn jongere dorpsgenoot.
Een groot gedeelte vandaag via een nieuwe route gelopen die deels over een oud spoorwegtraject loopt. Volgend jaar wordt deze route ook in de camino opgenomen.
Uiteindelijk kwamen we in St Astier aan en daar hebben we bij de VVV naar het adres gevraagd van Madame Delugin. Dat stond namelijk niet in onze gids. Wel dat deze slaapplaats een aanrader was. Inderdaad dat was het ook. Heerlijk gegeten buiten onder het afdak en het verblijf was ook uitstekend.
De voorspelde onweer is vandaag niet gekomen. Misschien vannacht of morgen maar dat zien of horen we dan wel weer.
Welterusten allemaal.
C en A.