dag 10, Namen-Anhee 27 maart 22km.

27 maart 2018 - Anhée, België

Hallo allemaal,
Na wederom een goede nachtrust om 08.00 uur vertrokken vanuit Namen naar Anhee. De route liep in zijn geheel langs de Maas en na enkele kilometers stonden de eerste ganzen ons al op te wachten. Gelukkig kwam er van de andere kant een wandelaar met een hond en bleven ze rustig.
De Belgische Piet Paulisma had vanaf 09.00 uur regen aangegeven maar ook die heeft het gelukkig wel eens mis en ging het pas omstreeks 11.00 uur regenen. Dit duurde echter wel zo lang tot we bij ons gastadres waren. Ook vandaag hadden we dus geen last van stoffige paden.
Vlak na een stuw in de rivier zagen we twee grote boomstammen drijven.Deze zijn over ongeveer 5 dagen in Lith dus Nol, waarschuw de pontbaas maar.
Onderweg zagen we langs de steile oever van de Maas een boom die door een bever was doorgevreten. Deze beesten zitten dus al ver stroomopwaarts terwijl de leefomgeving voor hun hier niet erg gunstig is. Misschien zijn ze op doorreis net als wij al ga ik er wel van uit dat zij eerder stoppen dan wij.
Soms is het dal langs de Maas zo smal dat men de rijbanen niet naast elkaar maar boven elkaar heeft aangelegd.
Op een rotonde net voor Anhee liep ik na het zien van de richtingborden bijna automatisch naar rechts. Coby , die al iets verder stond, snapte er niets van tot ik vertelde wat er opstond " route de biere".
In het kerkje van Anhee enkele kaarsjes aangestoken, zodat het maar goed mag gaan met diverse mensen die we goed kennen. Vervolgens naar de naastgelegen pastorie gelopen en aangebeld voor een stempel in ons paspoort. Er werd open gedaan door een man uit..............Madagaskar. Hij past(e) op de past(orie) omdat het de past(oor) niet past(e) om samen op de past(orie) te passen.Wij vonden dit vrij (onge)past.
Voor die stempel zijn we maar naar het gemeentehuis gegaan wat heel toevallig tegenover een bruin cafe was. Piet, wij hebben jou raad toen maar opgevolgd en een bruine Leffe naar binnen gewerkt.
Uiteindelijk naar ons gastgezin gelopen waar een bordje stond met daarop, in het Frans uiteraard, "pas op voor de hond" . Gelukkig dat ik goed Frans ken want ik was er bijna bovenop gaan staan.
Het lopen gaat steeds beter en de rugzak voelt steeds meer als een koalabeer tegen je rug.
Dat was het weer voor vandaag, morgen weer vroeg op.Welterusten allemaal.
Groetjes, C. en A.

1. Ied:
    28 maart 2018
    Jammer de regen, nou hier ook, goed voor de natuur, maar minder voor jullie. Toch weer leuke dingen meegemaakt. We volgen jullie met spanning. Goede tocht weer.