dag 11, Anhee-Givet woensdag 28 maart 27 km

28 maart 2018 - Givet, Frankrijk

Hallo allemaal,
Na een prima verblijf bij Cristine en Jacques Puissant in Anhee en een afscheidsfoto voor het vertrek weer op pad richting Givet.
Het weer zou hetzelfde worden als gisteren. Droog tot omstreeks 11.00 uur en daarna vrijwel de hele dag regen, althans volgens de Nederlandse weervoorspellers. Dit klopte inderdaad beter want omstreeks 11.00 uur begon het te regenen en stopte pas toen we bij onze overnachtingsplaats aankwamen.
Ook vandaag geen last van stoffige wegen en de mensen hoeven hier voorlopig ook niet te sproeien. Meer positieve dingen kan ik niet bedenken.
Gezien deze weersomstandigheden was het af te raden om de route te volgen via de linker maasoever. De waterstand dwong ons om daar een omweg te maken van een uur. Ik had zelf een route gevonden maar die werd ook afgeraden gezien het weer. Het betreffende stuk van de route tussen Dinant en Hastiere via de linker maasoever stond ongeveer gelijk aan zelfmoord. Voor ons was de keus niet moeilijk. Een gedeelte van deze route via de plaatselijke lijnbus. Over dit gedeelte hebben we goed nieuws en slecht nieuws. Eerst het goede nieuws. Ook hier is ov-kaart van toepassing maar men kan ook cash betalen. Het apparaat weigerde echter en van de struise blonde chauffeuse hoefde we niets te betalen.
Kennelijk hebben pelgrims een streepje voor. Nu het slechte nieuws. Bij het wegrijden gaf ze plank gas en als ze ergens moest stoppen deed ze dat op het laatste moment. Gedurende de rit lag de gemiddelde snelheid vrij hoog, ook in de bochten. Ik weet niet of jullie daar ooit langs de Maas hebben gereden maar daar zijn veeeeeel bochten.
We kregen de indruk dat ze mogelijk misschien ergens familie was van Max Verstappen. Minstens een verre nicht of zoiets. Ze wist dat we op weg waren naar Santiago in Spanje maar dat ze er ons vandaag al naartoe wilde brengen daar hadden wij niet op gerekend.
De andere reizigers volgens mij ook niet. Wel lief van haar om dat te willen doen.
Een goeie raad voor de pelgrims na ons. Mocht je in dezelfe omstandigheden ook in Dinant de bus willen nemen kijk dan eerst wie er achter het stuur zit.
We hebben onze weg vervolgd langs de Maas in Hastiere broodjes en beleg gekocht en wilden dat opeten bij de bakker buiten onder de luifel. Dat vond de vrouw van de bakker niet goed.Wij moesten binnen komen en daar het brood opeten. Mooi toch.
Vervolgens met de blik op oneindig en het verstand op nul ( voor mij niet zo moeilijk) verder naar Givet. Dit ligt echter in Frankrijk dus weer een landsgrens over. Wel even bij de douane langs. In Givet op de brug over de Maas kwamen we de beheerder van de pelgrimsherberg tegen.Hij moest naar een receptie en zou om 17.00 uur terug zijn. Eerder konden wij niet binnen in de herberg. De mensen die gisteren voor ons hadden gebeld om te reserveren hadden begrepen dat we voor 17.00 uur daar moesten zijn. Een misverstand.Kan gebeuren.
We hadden dus nog ruim een uur de tijd om in een warm cafe te wachten. Toen we daar eenmaal binnen waren viel de regen met bakken uit de hemel maar dat hield op net voor we naar de pelgrimsherberg liepen. Vlakbij in de supermarkt boodschappen gehaald en in het keukentje van de herberg gekookt. Inmiddels zijn de natte spullen weer gedroogd boven de verwarming en gaan we er weer mee stoppen. Welterusten allemaal.
Groetjes, C. en A.

1. Ron & Rita:
    28 maart 2018
    Je bent onder het vriespunt vertrokken, en je ervaart momenteel dat die bochel-poncho's prima werken in de stromende regen. M.a.w..... statistisch steeds meer kans op mooi weer!
  2. Jasper:
    28 maart 2018
    Frankrijk al, de vaart er goed in jullie. Binnenkort een rustdag of hoort dat niet in jullie schema?
  3. Sjoerd Schalken:
    Hoi Coby en Dré,

Nu al in Frankrijk? Het gaat dus erg lekker!
    Ik geniet enorm van jullie verhalen,
    hieruit maak ik op dat jullie genieten van jullie avontuur.
    Hopelijk wordt het weer snel beter,
    mooi 17 graden en bescheiden zonnetje...
    dat is natuurlijk het beste wandelweer.

Groetjes,

Sjoerd
  4. AAN Savelkouls:
    29 maart 2018
    goed bezig mooie verhalen hopelijk niet te veel van deze dagen groet uit vinkel
  5. Anny Biemans:
    29 maart 2018
    Wat een mooie foto's! Vooral die laatste van jou, Coby! Je ziet er goed uit!
    Groetjes van ons.
  6. Piet:
    29 maart 2018
    Geen angst als je nogmaals met zo'n kamikaazepiloot op stap moet:
    De pelgrims worden tijdens hun tochten goed beschermd door de beschermengelen. Blijf geloven daarom!
    Groetjes en liefs