zondag, 8 mei 2022.

8 mei 2022 - Sleen, Nederland

Van Schoonloo naar Sleen merendeels door de Drentse bossen en af en toe door het open veld. Vanaf Sleen hebben we een paar dagen geen bossen meer tot aan de Sallantse Heuvelrug. Richting pretpark Hellendoorn.  Onderweg nog steeds grote stenen die hier en daar midden in een dorp staan. De Hunnebedden liggen vaak verder van de wandelroute af en ze lijken allemaal op elkaar. We hebben er een paar gezien en dat vinden wij genoeg. Het blijven wel indrukwekkende monumenten.  Onderweg kom je plotseling midden in de bossen bij het Oranjekanaal. Een zeer aparte ervaring. Zoiets verwacht je hier niet. Het is aangelegd tussen 1853 en 1861 ter ontsluiting van de veengebieden in Oost Drenthe. Het is 48 km lang en sinds 1978 is het verboden voor de scheepvaart.  Ook even het Pieterpadmonument bezocht uit 2004 ter ere van Bertje Jens en Toos Goorhuis-Tjalsma. De laatste is de bedenkster  van het Pad en samen hebben ze het uitgezet tussen 1978 en 1983. Het eerste terrasje van vandaag was aan het eind van de etappe dus na 23 km. Van deze plek naar onze slaapplaats was nog 1 km lopen. Daar aangekomen konden we twee fietsen lenen om terug te gaan naar dat restaurantje om wat te eten. Het fietsen voelde wel even onwennig aan maar we waren blij dat we het stuk niet meer hoefden te lopen. De volgende etappe gaat naar Coevorden het laatste stuk in het Drentse land. Het wordt morgen schitterend weer met veel zon dus maar weer goed smeren. Wij gaan weer slapen. Welterusten.

1. Anouk:
    8 mei 2022
    Steeds meer leer ik over de geschiedenis, bedankt! Smeer ze en een goede mooie etappe toegewenst.
  2. Coby en Andre van Roij:
    9 mei 2022
    Goed smeren was inderdaad nodig. De geschiedenis van Nederland komt zo mooi in beeld.
  3. Anne en Mees:
    8 mei 2022
    Flinke etappe!! Wat een stralend weer en een blij gezicht op de fiets!
  4. Coby en Andre van Roij:
    9 mei 2022
    Was weer even wennen dat fietsen. Sinds 10 april alleen maar gelopen.
  5. Grad en Anny:
    8 mei 2022
    Leuk om jullie belevenissen zo te lezen hopelijk blijft het goed gaan met jullie
    nog een hele fijne en goede etappe .
  6. Coby en Andre van Roij:
    9 mei 2022
    Het weer is goed. De etappe's niet te lang en mooi vlak en het bier is koud. Wat wil een mens nog meer.