vrijdag, 6 mei 2022.

6 mei 2022 - Rolde, Nederland

We blijven feesten deze maand want zoon Vincent is vandaag jarig. We proosten wel hier in Drenthe want bij hem thuis is net iets te ver lopen. Het landschap is hier geweldig en zeer afwisselend. Schitterende bossen, grote heidevelden en zelfs tulpenvelden.  Maar deze provincie staat vooral bekend om zijn hunnebedden. Er zijn er, voor zover ze weten, 80 geweest en nu zijn er nog 54 over. De rest is gesloopt en de stenen zijn voor andere doeleinden gebruikt. Ze zijn gemaakt door het Trechterbekervolk tussen 3400 en 2750 voor Christus. Dus ongeveer 5000 jaar geleden. De naam hunnebedden is afkomstig van "Hune" wat "reuzen" betekend. Volgens de overlevering kon het niet anders zijn dan dat reuzen die stenen opgestapeld hadden. Uit onderzoek blijkt dat gewone mensen destijds met bepaalde technieken deze stenen hebben gestapeld. De grote stenen zijn ongeveer 150.000 jaar geleden tijdens een ijstijd hier naartoe geschoven en achtergebleven. Onderweg liepen we door een groot heidegebied. De paden waren breed en bestonden uit los zand.  Vrij zwaar lopen maar het was te doen. Gelukkig niet warmer dan 20 graden. Omdat we langzamer liepen zagen we iets wat we nog nooit eerder in ons leven hadden gezien. Twee Adders. De enigste slangensoort in Nederland die giftig is. Dit kleine venijnige beestje komt voornamelijk voor in heidegebieden en heeft een lengte van hooguit 70 cm. Voor zover bekend zijn er in Nederland 2 mensen overleden ten gevolge van een adderbeet. Bij de meeste mensen blijft het bij een flinke zwelling rondom de beet en kan men behoorlijk ziek worden.  De slangen zijn bang voor de mens en vluchten maar als je ze te dicht benaderd vallen ze aan, met alle gevolgen vandien. De twee hunnebedden stonden in Rolde, het land van Bartje uit de gelijknamige tv-serie voor de kinderen. Ook al weer heel lang geleden. Een bekende uitspraak van Bartje was: " Ik bid nie vur bruune bonne ."  In  Rolde was geen slaapplaats meer dus maar 4 km doorgelopen naar Anderen. Hier krijg je goeie honger en dorst van en goed slapen zal vannacht ook geen probleem zijn. Dus welterusten.

1. Ied:
    6 mei 2022
    Wel zwaar lopen dat mulle zand. Hoop voor jullie alleen in Drenthe. Hoe gaat het met je rug of heup Coby. Sterkte en zet hem op.
  2. Coby en Andre van Roij:
    Gaat de goeie kant op.
  3. BETSIE GRUIJTERS:
    6 mei 2022
    Daar hadden een paar mooie aangezeten
  4. Piet:
    6 mei 2022
    Proficiat met Vincent, dat gebakje en borreltje zul je wel tegoed houden. Jullie lopen nu door een mooie provincie. Succes en geniet ze.
  5. Piet:
    6 mei 2022
    Hoi Coby en Dre, proficiat met de verjaardag van Vincent, de borrel zul je wel tegoed houden. Jullie lopen nu door een mooie provincie, geniet ze.
  6. Ron & Rita:
    7 mei 2022
    Wij hadden in de tuin laatst ook een slang. Ik heb er een tijdje naar gekeken maar er zat weinig leven in. Denk dat ie was overleden, maar toen ik er op ging staan kwam er water uit.
  7. Ron & Rita:
    7 mei 2022
    Ik moet zeggen ik weet van mezelf ook best een hoop, maar van het trechterbekervolk weet ik niet veel feiten op te sommen. Dat komt denk ik omdat die al efkes uit de tijd zijn. Maar het is altijd fijn om eraan herinnert te worden. Wat ik mezelf dan wel afvraag, is waarom die bevolkingsgroep zijn rare naam heeft gekregen.... Omdat ze uit rare bekers dronken? Misschien hadden ze wél veel betere kwaliteiten maar is daar nooit naar gekeken. Stel dat ze over duizend jaar zeggen dat wij het schoenvetervolk waren. Omdat archeologen toevallig vijf paar Nike's hebben opgegraven. Toch?
  8. Coby en Andre van Roij:
    7 mei 2022
    En ik maar denken dat ik alleen maar slap kon ouweh...ren.