Vrijdag, 15 april 2022

15 april 2022 - Maastricht, Nederland

Vandaag voelde het echt als een goede vrijdag. Tot ongeveer 13.oo uur was het wel fris en mistig maar daarna brak de zon door en werd het zeer aangenaam. Ook vandaag weer vele km's gelopen langs de Zuid-Willemsvaart tot aan Lanaken toe. In totaal bijna 25 km en het gaat ons steeds beter af. Minder spierpijn en het lichaam begint aan de rugzak te wennen. Het valt ons op dat er hier in de tuinen en de stroken langs de weg veel gravel, split of grind wordt gebruikt en soms een mengelmoes van dit alles.  Na ongeveer 4 km op een bankje langs het kanaal even gerust. Het was toen omstreeks 10.00 uur. Daar zat ook een plaatselijke bewoner in de frisse buitenlucht. Kennelijk had ie al een heel stuk gefietst want hij dronk een halve liter energiedrank van het merk Jupiler op tewijl we bij hem zaten. Hij was dus ook de aangewezen persoon die ons kon vertellen waar hier dicht in de buurt een cafe open was waar we koffie konden drinken en dat klopte. Ik hoop voor hem dat ie zijn lege blikje netjes in de afvalbak gooit anders krijg je hier 350.- euro boete, lazen we op een bord iets verderop. Iets verder in Maasmechelen stond aan de overkant van het kanaal nog een oude liftschacht van een kolenmijn. In deze omgeving zijn veel kolenmijnen geweest. Er zijn hier zoveel kolen gedolven dat later de bodem op veel plaatsen ging verzakken. Een soort Belgisch Loppersum. Op de informatieborden stond dat op sommige plaatsen de huizen tot de eerste verdieping wegzakten. Zelfs de kanaalbodem  en de dijken verzakten waardoor laatstgenoemden tot tweemaal toe opgehoogd moesten worden. We slapen nu op een adres van De vrienden van de fiets en het ziet er allemaal prima uit. We zitten nu vlakbij Maastricht maar dan aan de Belgische zijde van de Maas. Morgen gaat de reis dwars door Maastricht richting Vise. Welterusten.

1. BETSIE GRUIJTERS:
    15 april 2022
    Andre kan ik Mary Jane uit Canada en Mariska van tante Corry aanmelden
  2. Coby en Andre van Roij:
    16 april 2022
    Ik weet niet of jij dat kunt. Ik denk van wel.
  3. See knoet:
    15 april 2022
    tjee dat wandelt in een aardig tempo!!!
    Het is denk ik nu ook fantastisch wandelweer redelijk koel maar zonnig en ,tenmiste hier weing wind Morgen in land 2! goed hoor .loop ze !
    See
  4. Piet:
    16 april 2022
    Jullie gaan lekker vooruit. Goed te horen dat je lijf begint te wennen aan de rugzak en het lopen. Dankzij jullie verslagen komen we aardig wat te weten over het landschap en de geschiedenis. Elke dag een beetje dichterbij naar Rome. Maar het zullen nog heel wat dagen gaan worden. Succes ermee.
  5. BETSIE GRUIJTERS:
    16 april 2022
    Bij Mariska is het gelukt bij Mary Jane moet ik nog even wachten die slaapt nog
  6. Susan:
    16 april 2022
    Dag lieve snelle wandelaars, De kop eraf 1e land uit. Jullie gaan goed vooruit! Oefening baart kunst, jullie verhalen zijn ook weer geweldig. Geniet ervan en s6 Liefs Carol en Susan
  7. Trudy Smolders:
    17 april 2022
    En stiekem krijgen we ook nog educatie van jullie en wat hebben die Belgen leuke woorden. "Sluikstorten".
    Zou het de Van Dale halen? (Of staan)