Paaszaterdag, 16 april 2022.

16 april 2022 - Maastricht, Nederland

Gisteravond en vanmorgen was het gezellig bij  Mevr. Cals in Smeermaas tussen Lanaken en Maastricht. Goed verblijf en prima ontbijt. Onder een blauwe hemel richting Maastricht waar we onderweg  twee overvolle camperplaatsen zagen. Dit gaf ons een dubbel goed gevoel. Ten eerste betekende dit dat het de komende dagen zeer waarschijnlijk goed weer zal zijn en ten tweede dat we daar niet tussen hoefden te staan. Ze stonden volgens mij zo dicht op elkaar dat ze om beurten de deur open moesten doen anders liepen ze bij elkaar de camper binnen. In Maastricht was het al vroeg een drukte van belang. Toch maar even op de Markt een bakje koffie gedaan. Uiteraard in de zon want in de schaduw was het nog fris. Het bleef bij koffie van 2,70  per kop want een stukje vlaai kostte 5.- euro per stuk. Hoe anders was dat gisteren in Dilsen. In taveerne Het Jachthuis aldaar betaalden we 5,20  euro voor twee goed gevulde bakken lekkere koffie met slagroom en ieder een groot stuk lekkere vlaai. Welgeteld waren ze in Maastricht dubbel zo duur. Mogelijk moeten ze in Maastricht aan de gemeente veel pachtgeld voor terrasruimte betalen of de eigenaar wil snel rijk worden. In datzelfde Dilsen kwamen we langs Hotel Beau Sejour. Hier zijn de filmopnames gemaakt voor een 10-delige thriller die in 2021 op de Nederlandse tv zijn uitgezonden.  Vanmiddag hebben we voorlopig onze laatste km's langs de Zuid-Willemsvaart, Maas en Albertkanaal gelopen. Nadat we na Maastricht de splitsing met het Albertkanaal waren gepasseerd kwamen we bij de Tuigbrug van Vise naar Kanne. Het fiets/voetpad was met dranghekken afgezet en er stond een plichtsgetrouw persoon bij die er voor zorgde dat er ook niemand door kon terwijl er van de tegenovergestelde richting wel onder de brug door wel fietsers en voetgangers onze kant op kwamen. Volgens de plichtsgetrouwe man werden er filmopname's gemaakt voor de serie Nachtwacht die men uitzend op Ketnet. De opnames vonden plaats in de grotten van Kanne aan de overzijde van de brug. Ik kreeg die goeie man niet aan zijn verstand gebracht dat als het tegemoetkomende verkeer wel door mocht waarom wij, en uiteraard anderen, dat niet mochten. Maar om iemand iets aan zijn verstand te brengen moet ie dat wel hebben anders is het zinloos. We zijn vervolgens maar iets verder onder een tunneltje doorgelopen zodat we net achter de brug weer op de goeie weg uitkwamen en daar nog uitbundig naar die plichtsgetrouwe ambtenaar hebben gezwaaid. Ik geloof niet dat hij het heeft gezien want hij was erg druk met tegenhouden. Uiteindelijk kwamen we bij het hotel aan dat we hadden geboekt omdat net voor de aanvang van onze reis de andere slaapplaats had afgezegd omdat ze verkeerd hadden gepland. Aan de receptie zat een jongen die op onze vragen steeds zijn baas of bazin moest bellen om op onze vragen een antwoord te kunnen geven. De jongen, een stagiaire,  was uiterst vriendelijk maar het is een schande dat men zo'n knaap in dit druk weekend alleen aan zijn lot overlaat. Misschien een oud Belgisch gebruik. Volgens mij verkeerde zuinigheid en het is zeer zeker niet goed voor het zelfvertrouwen van die jongen. Vanaf nu zijn we een tijdje verlost van kanalen en rivieren en zeggen we geen hallo maar bonjour want we gaan de binnenlanden van Belgie bekijken. Wij wensen iedereen fijne Paasdagen en veel plezier bij het eieren zoeken. Tot morgen.

1. Ied:
    16 april 2022
    Wel weer een dagje met belevenissen, dit keer geen vogels of andere dieren, maar mensen die je tegenhouden. Je kunt toch beter overstekende dieren hebben, die zijn niet tegen te houden. Nu het Belgische land in Franstalig neem ik aan? Het is al best warm om gelopen met zo’n zware rugzak. Succes weer morgen . Vrolijk Pasen
  2. Coby en Andre van Roij:
    17 april 2022
    Hier is het inderdaad allemaal Frans wat de klok slaat maar er zit af en toe wel een Nederlands belletje bij.
  3. Mary Jane:
    17 april 2022
    Happy Easter. Travel safely.
  4. Coby en Andre van Roij:
    17 april 2022
    Thank you very much and also Happy Easter for you all.
  5. Ied:
    17 april 2022
    Laat het vuur van Pasen jullie voortstuwen op weg naar Rome
  6. BETSIE GRUIJTERS:
    17 april 2022
    Vandaag nieuwe wandelschoenen gekocht plus stoķen en van die handschoentjes die mountainbikers ook wel dragen .pfff een rib uit mijn lijf, maar volgens de polo liep ik niet goed en mijn schoenen deugden ook niet .Zo ik ben op de hoogte van jullie belevenissen en jullie nu ook van de mijne fijne paasdagen
  7. Nol van Zoest:
    18 april 2022
    Dag Luitjes,
    Gaat wel lekker zo te horen aan je geouweh .......
    Wat de koffie en gebak betreft hoef je niet ver van huis om hetzelfde te ervaren..
    Bij Den Lithse Ham 1 koffie en cappucino samen 5,30 euro
    Bij Wimkes in Oijen 2 koffie plus een appelgebak en slagroom 3.00 euro !!!!!!!