maandag, 9 mei 2022

9 mei 2022 - Dalen, Nederland

Vandaag een zonovergoten dag zoals was voorspeld. We hadden ons dus goed ingesmeerd want erg veel schaduw zouden we vandaag niet krijgen en dat klopte vrij aardig. Wel erg veel over asfalt gelopen zoals fietspaden en langs doorgaande wegen. We wisten al dat dit een minder aangenaam traject was maar het gaf toch een goede kijk op dit laatste gedeelte van Drente richting het zuiden. Morgen gaan we richting Hardenberg in de provincie Overijsel.  Onderweg een bijzondere plant gezien die tot 2017 onder de beschermde soorten viel. De vogelmelk. Komt het meest voor in Zuid Limburg maar ook hier.  Remco uit Assen , een medeloper van het Pieterpad, hebben we vandaag en ook gisteren meerdere malen getroffen. Hij loopt met zijn hond Lana een gedeelte van het Pad en gaat morgen weer naar huis. De hond is al op leeftijd dus heeft Remco een karretje gekocht waar de hond, indien nodig, lekker uit kan rusten. In dit wagentje is ook plaats voor een tent en wat kookspulletjes en kunnen ze overnachten op de campings. Coby en ik hadden dit ook kunnen doen maar we kwamen er niet uit wie dan het karretje zou trekken. Onderweg weinig gelegenheden om een bakje koffie te drinken maar bij een kleine boerderijcamping hadden we geluk. Binnen zijn stal was een ruimte waar een koffie-apparaat stond. Het was allemaal zelfbediening en de betaling kon je deponeren in een blikje. Zelf was ie in geen velden of wegen te bekennen of juist wel in het veld. De koffie smaakte in ieder geval prima. In Coevorden een gedeelte door het oude park gelopen met schitterende oude beukenbomen. Dit stuk maakte deel uit van de oude citadel verdedigingswerken van deze stad. Coevorden is trouwens de enige echte stad van Drenthe en heeft als handelsstad een roemrucht verleden. Heel lang geleden was deze hoge plaats omringd door veen en moerasgebied behalve aan de zuid en oostkant. Hierdoor ontstond een drukke handelsweg vanuit Münster in Duitsland via Coevorden naar het Westen.  De stad heeft zijn naam te danken aan een " Voorde"  wat een doorwaadbare plaats betekende voor mens en vee door een riviertje. Van de oude rijke stad zijn maar weinig gebouwen overgebleven. Het kasteel , boven op het hoogste punt van de stad, is daarvan het meest opvallende. Vanaf hier lopen alle wegen in welke richting dan ook geleidelijk naar beneden.  Vlak voor Coevorden zagen we nog een oude boerderij met een "golvend" golfplaten dak. Zeer uniek, nog nooit eerder gezien. Zoals gezegd, dit was Drenthe morgen wandelen we Overijsel binnen. Schijnt ook mooi te zijn. We gaan het meemaken. Tot morgen