dag 3, Vila do Conde naar Esposende, woensdag 10 oktober 23 km.

10 oktober 2018 - Esposende, Portugal

Allereerst willen we iedereen bedanken voor de belangstelling voor onze 2e reis naar Santiago en jullie reacties op deze wandeling. We gaan weer ons best doen om jullie een beetje mee te laten reizen.
Vanmorgen weer bijtijds op en.......geen spierpijn. Mooi toch.
De gastvrouw had voor een Nederlands ontbijt gezorgd en het was veel en goed. Een prima adres om te vertoeven.
Na ongeveer 7 km over de boulevard kwamen we weer op de houten vlonders in de duinen.
De boulevard is erg breed en op de meeste plaatsen een aparte fietspad en een apart wandelpad. Iedereen zijn weggetje zal ik maar zeggen.
Voor we van de boulevard gingen nog even wat fruit gekocht bij een klein winkeltje dat werd gerund door twee vriendelijke Portugese oudjes van, naar schatting, dik in de tachtig.
Even later herinnerde een wegwijzer er ons aan dat het nog 212 km was naar Santiago maar nog veel verder naar Bali waar Ria en Johan Willekens nu zijn.
Het viel ons op dat er hier op steeds meer plaatsen op het strand zeewier werd verzameld wat werd gedroogd en op hopen werd gelegd. Wij wisten niet waarvoor het diende. Coby zocht op google en vond het antwoord. Het diende als mest voor de kas-tuinbouw hier in de omgeving. Het zeewier groeide hier in deze droge streek zeer goed maar dat komt waarschijnlijk omdat het elke dag water krijgt.
Kennelijk is het ook hele goeie mest en groeien de groentes er goed van en zorgt dat zeewier voor goeie opbrengsten. We zagen namelijk dat een boer in een echte Lamborghini reed. Dan boerde toch goed of nie.
Veel kunstwerken verwijzen naar het harde vissersleven in het verleden zoals het beeld van een groep vissers die met mankracht een boot op het strand trekken en een muur vol met tegelwerk waarop vissersvrouwen zijn afgebeeld die gespannen afwachten of hun mannen wel op tijd terug zijn van zee tijdens een aankomende storm.
Tevens ook ontspanning te zien op een grote poster waar enkele vissers een kaartje leggen op het strand.
Al met al. Er is hier genoeg te zien en te beleven en was het vandaag weer een mooie en zonnige dag. Wel een windkracht 5 maar die hadden we gelukkig in de rug.
We zien en spreken steeds meer pelgrims/wandelaars uit alle delen van de wereld.
Ook vandaag begonnen we de laatste km's te voelen dat we weer genoeg hadden gelopen.
We weten inmiddels ook dat we de volgende dag weer helemaal hersteld zijn dus lopen we morgen gewoon weer verder.
Doei.

1. Ineke:
    10 oktober 2018
    Wel een hele mooie, maar andere omgeving. Raakt niet verveeld denk ik!
    Geniet ervan! X
  2. Elle:
    11 oktober 2018
    De vorige reis klonk meer als een beproeving, deze meer als een heerlijke wandelvakantie. Mooie verhalen weer! X
  3. BETSIE GRUIJTERS:
    11 oktober 2018
    hoi ik had al een paar dagen niet naar mijn mail gekeken en ontdekte dus nu dat jullie al weer een paar dagen op de wandeltoer zijn ,geniet met volle teugen en ik geniet via de reisverhalen met jullie mee
  4. Ied:
    11 oktober 2018
    Oude mensen zoals wij kunnen natuurlijk best fruit verkopen, daar hoef je niet jong voor te zijn . Mooie tocht weer, heel anders en interessant. Gr.