dag 96, Triacastela-Sarria, donderdag 21 juni. 21 km.

21 juni 2018 - Sarria, Spanje

Hallo allemaal,
Na het gebruikelijke ontbijt op bed weer vroeg op pad en dit keer konden we kiezen uit twee routes naar Sarria. De rechtse was van het betere klim- en daalwerk en de linkse was vlakker maar was wel 7 km langer. Wij kozen voor de rechtse route die pittig was maar wel ernstig korter. Ook nu weer vroeg vertrokken ivm het hete weer maar daar hadden we tot 10.30 uur geen last van want bij de start was het 18 graden en door de Galisische mist bleef dat ook een paar uur zo. Toen de zon doorbrak was het ook meteen heet en even later gingen zich onweersbuien vormen en die waren we weer te vlug af.
Ook nu weer mooie landschappen en verrassende dingen zoals schitterende "holle" wegen net als in Zuid-Engeland.
Of via een speciaal daarvoor aangelegd dijkje langs een riviertje lopen. Je hebt de neiging om er met je warme voeten in het koele water te gaan staan maar dat kun je beter niet doen als je nog moet lopen want dan is de kans op blaren groter.
Onderweg kwamen we langs een afgelegen boerderijtje waar drie loslopende honden waren. De ene zat te schij...., de ander stond boven op het dak en de derde zat achter een kip aan.
Toen we voorbij wandelden kwamen de honden achter ons aan gelopen. Dit hadden we vijf jaar geleden in Portugal tijdens een wandeling ook al eens meegemaakt. Die Portugese hond wandelde destijds ongeveer 5 km met ons mee. Deze Spaanse honden hielden het na 1,5 km voor gezien.
Onze eindplaats van vandaag, Sarria, evenals de vorige plaats Triascastela zijn oud Romeinse vestingen opnieuw gesticht door Koning Alfonso de IX in de 13e eeuw.
Diezelfde koning stierf hier in Sarria in het jaar 1230 op zijn pelgrimstocht naar Santiago.
In Sarria wilde Coby nog de laatste 200 meter met de bus naar de herberg.
Ook vandaag weer complimenten gekregen van diverse mensen en de eigenaresse van de herberg dat wij oudjes helemaal vanuit Nederland naar Santiago liepen.
Eergisteren nog iets moois meegemaakt. We hadden de laatste week regelmatig Karin en Kai uit Berlijn ontmoet. Omdat zij langere trajecten gingen lopen zouden we elkaar zeer waarschijnlijk niet meer zien en hadden we afscheid genomen.
Toen we de volgende dag tijdens de wandeling voor de keus stonden om een gedeelte over de weg te lopen of verder via het pad te gaan besloten we toch het pad te volgen.
Na ongeveer 100 meter stond er op een stuk steen in het pad de volgende tekst: " Hallo Andre en Coby, o.k. K ÷K."
We hebben ze ge-maild dat we de boodschap hadden gelezen en ze wederom een "buen camino" toegewenst.
Ze waren dolgelukkig dat we de boodschap hadden gezien.
Hadden we de keuze gemaakt om een stukje over de weg te lopen in plaats van een stuk over dat slechte pad dan hadden we dit gemist.
Zo zie je maar dat als men moeilijke dingen niet uit de weg gaat dit blijdschap en vreugde kan opleveren.
Morgen gaan we onderweg ergens de 100 km paal passeren.
Dat houdt in dat we dan minder als 100 km van Santiago verwijderd zijn.
Vandaag ook een app-je ontvangen van onze moestuin in Lith. De kinderen hebben er hard in gewerkt en hij ligt er piekfijn bij. Geweldig, zeker omdat ze het zelf druk hebben en genoeg zorgen aan hun hoofd. We zullen blij zijn dat we ze binnenkort weer zien.
Dat was het weer voor vandaag. Tot morgen.
C en A.

1. Ron & Rita:
    21 juni 2018
    Hello A+C, I've read your story today and hope you'll be fine the last 100k. Greetings from R+R Charleville-Mezierres.
  2. Ineke:
    21 juni 2018
    Wij zijn ook weer heel blij als we jullie weer zien! 😘
  3. Piet en Diny:
    21 juni 2018
    Het einde komt nu echt dichtbij! Nog ruim 100 km te gaan voor jullie. Het gaat nu ook echt drukker worden met allemaal peregrinos die de laatste 100 km lopen, ook veel schoolkinderen en dat is dan toch wel weer mooi. Geniet nog even van deze laatste km's om daarna blij en voldaan af te kunnen sluiten. Buen camino!
  4. Piet:
    21 juni 2018
    De aanhouders winnen, mooi hoor na morgen nog minder dan 100km. Knap gedaan, geniet van de laatste trajecten.
  5. Nol van Zoest:
    22 juni 2018
    Buen camino …. Lies en Nol. Blij jullie weer snel te zien.