dag 95, O Cebreiro-Triacastela, woensdag 20 juni. 21 km.

20 juni 2018 - Triacastela, Spanje

Hallo allemaal,
Ook vanmorgen weer omstreeks 06.00 uur ontbijt op bed omdat ze hier in het dorp niet zo vroeg open zijn en wij willen i.v.m. het hete weer vroeg vertrekken.
Dus omstreeks 06.30 uur gingen we weer op pad.
Aan de rand van het dorp had je een schitterend panorama over het gebergte met in de verte lage bewolking wat erop leek dat daar een meer was.
We liepen al hoog maar de eerste 5 km gingen nog verder bergopwaarts. Daarna ging het ongeveer 16 km bergafwaarts en op sommige stukken vrij steil.
Het was al warm maar door het continue naar beneden lopen werden de tenen wel heel erg warm. Dus regelmatig rusten was vandaag wel een vereiste ook om je knieen een beetje te sparen. Uiteindelijk waren we omstreeks 12.30 uur op de plaats van bestemming na ongeveer 21 km lopen. Ruimschoots op tijd voor de eerste onweersbuien aan de lucht verschenen. De komende dagen blijft het heet weer maar in de loop van de middag ontstaan er dagelijks onweersbuien dus blijven we ook de komende dagen vroeg wandelen.
Inmiddels zijn we in Galicie aangekomen. Deze provincie is een arm gebied wat ook wel blijkt uit de half verlaten dorpjes waar kennelijk de tijd heeft stilgestaan.
Veelal oude karakteristieke boerderijtjes en huizen en daar tussendoor smalle weggetjes waar het vee meer gebruik van maakt dan de mensen gezien de koeiestront die er overal ligt. Je blijft hier meer naar de grond kijken dan naar de omgeving want zo'n verse vlaai is aardig glad, zeker op een schuine ondergrond. In deze omgeving staan veel kastanjebomen en in het kleine plaatsje Ramil staat wel een heel bijzondere. Hij is ongeveer 800 jaar oud en heeft een omtrek van 8,5 meter.
Het dorp Triacastela verwijst naar de drie vestingen ( tres castros) die hier zouden hebben gestaan.
In de middeleeuwen was het de gewoonte om uit de kalksteengroeve bij Triacastela een steen mee te nemen naar de kalkovens in het 80 km verder gelegen Castaneda waar de kalk voor de bouw van de kathedraal in Santiago werd gebrand. Van daaruit moest het dan nog 50 km verder naar Santiago worden gebracht.
Ook vandaag weer veel pelgrims onderweg gezien. De meeste zagen we langs het terrasje komen in onze eindplaats toen we daar al lang aan een welverdiend koel drankje zaten.
Nog even inkopen gedaan voor ons ontbijt op bed morgen zodat we met een gevulde maag weer bijtijds op pad kunnen.
Tot morgen maar weer.
C en A.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anouk:
    20 juni 2018
    Met alle km achter de rug zijn jullie er nu echt bijna, kei knap. Veel plezier de laatste loodjes!
  2. Coby en Andre van Roij:
    21 juni 2018
    nog even volhouden kanjers maar wat zeur ik toch het gaat jullie gewoon lukken dat is een ding dat zeker is liefs vanuit gemert
  3. Betsy Boeijen:
    21 juni 2018
    Hallo Pelgrims,
    Wat hebben jullie een prachtige tocht gehad, zoveel ontmoetingen en zoveel mooie gebieden die jullie gepasseerd zijn, geweldig dat het allemaal zo goed is verlopen, en dat het eindpunt al zo dicht bij komt. we hebben genoten van jullie mooie verslagen en wensen jullie nog een goede reis. groetjes Theo Betsy