dag 58, Bazas-Bourriot Bergonce, maandag 14 mei. 27 km.

14 mei 2018 - Bazas, Frankrijk

Hallo allemaal,
Vandaag afscheid genomen van het Chateau in Bazas. Kostte iets meer dan anders maar tenslotte was het moederdag.
We hadden gisteravond nog steeds geen onderdak voor vanavond kunnen regelen en vier andere pelgrims ook niet. Er zijn hier weinig slaapplaatsen in deze uithoek van Frankrijk.
We wilden allemaal naar Captieux maar het hotel was gesloten en het nummer van de refuge daar werd niet opgenomen. Een slaapplaats voor en een slaapplaats na Captieux waren permanent gesloten. Tenslotte heeft de eigenaar van het chateau met zijn busje de pelgrims een eind weggebracht zodat we na 27 km uiteindelijk toch allemaal een slaapplaats hadden in Bourriot Bergonce en in retjons. Voor morgen hebben de meesten ook weer een slaapplaats gevonden en daarna zien we wel weer.
Ook vandaag weer de hele middag in de regen gelopen maar bij onze overnachting werd meteen de open haard aangestoken en konden we de natte spullen drogen bij het haardvuur en de verwarming. Morgen moet tenslotte weer alles droog zijn voor de volgende etappe van ongeveer 23 km.
Onderweg dwars door de bossen op een oude spoorweg gelopen. Daar liep een oud vrouwtje langs het pad en ik vermoedde al dat ze paddestoelen aan het zoeken was.
Ik sprak ze aan en jawel hoor in de tas zat ongeveer 1 kilo cantharellen.
Ik dacht toen wat zij kan dat kan ik ook. In Nederland mag je deze soort niet plukken omdat die beschermd is maar hier kennelijk niet. Vervolgens ook maar langs het pad gaan zoeken. In het begin niet veel, daar was dat vrouwtje al geweest, maar een eind verder had ik na een tijdje toch ook bijna 1 kilo. Bij onze slaapplaats heb ik die schoon gemaakt en de eigenaar heeft ze voor ons gebakken. Alle pelgrims hebben er wat van gegeten maar eerst moest ik ervan eten zoveel vertrouwen hadden ze nou ook weer niet.
Vandaag onderweg waren er toch nog bospaden die bijna geheel onder water stonden.
We gaan er vanuit dat we morgen droog weer hebben maar zeker weten doen we dat niet.
Die poncho's en beenstukken hebben zijn geld al dik en dubbel opgebracht.
Afijn dat was het weer voor vandaag. Welterusten en tot morgen.
C en A.

1. Betsy Boeijen:
    15 mei 2018
    leuk dat je zelf je kostje bij elkaar kunt verzamelen, dat wordt pas echt avontuurlijk. Coby en Dre we genieten van jullie mooie verhalen, jammer dat het zo vaak regent, wel heel leuk dat jullie al zoveel mensen ontmoet hebben die dezelfde kant op gaan. hier is het volop zomer we genieten weer van het buiten zijn. veel succes met jullie mooie wandeling.