dag 41, Eguzon - St-Germaine Beaupre, vrijdag 27 april. 18 km.

27 april 2018 - Saint-Germain-Beaupré, Frankrijk

Na wederom een goede nachtrust omstreeks 09.00 uur vertrokken uit het hotelletje. Eerst nog een zeer goed ontbijt gehad en tevens afscheid genomen van twee vrouwlijke pelgrims die gisteren tegen de avond waren aangekomen.
Zij waren met de trein vanuit Nederland naar hier gereisd en gingen vanaf vandaag 14 dagen de pelgrimsroute lopen. Ze woonden in de kop van Noord-Holland.
Het weer was goed. Droog, zonnig met af en toe wat bewolking en een stevige zuid-oostenwind kracht 5.
Volgens het routeboekje was de afstand vandaag ongeveer 22,2 km. De route die wij hadden uitgezocht was ongeveer 18 km.
Onderweg ons weer verbaasd over de hoeveelheid en verscheidenheid aan bloemen in de bossen en de bermen van de weg. Wat dat betreft hebben wij in Nedeland maar een arme natuur.
Op een gegeven moment stopt er op een landweggetje een klein vrachtwagentje en de chauffeur vraagt, uiteraard in het Frans, hoe laat het is. Ik denk, ik laat hem op mijn horloge kijken dan kan hij zelf zien hoe laat het is dat is vlugger gedaan dan dat ik dat in het Frans moet vertellen. Hij kijkt totaal niet naar mijn horloge en vraagt nogmaals hoe laat het is. Toen begrepen we pas dat deze man geen tijd kon aflezen op een klok.
Coby vertelde hem in het Frans hoe laat het was en de man was weer blij.
Wij gingen er vanuit dat iedereen tegenwoordig op de klok kan zien hoe laat het is en de ma n ging er vanuit dat wij wisten dat hij dat niet kon.
Net voor we bij onze eindbestemming aankwamen stonden er een heleboel bruine dames ons op te wachten. Ze zagen er stuk voor stuk geweldig uit. Mooi gebruind en een geweldige billenpartij. Ik heb ze een voor een goed aangekeken en mogelijk herken ik ze weer als er straks een van die stukken op mijn bord ligt.
Toen we bij de 70- jarige eigenaar van de slaapplaats aankwamen werden we meegenomen naar een andere woning in het dorp. Dat was het huis van zijn grootouders.
Gelukkig waren die niet meer thuis en hadden wij het hele huis voor ons alleen.
De heer Malberg had voor ons ook reeds, op ons verzoek, gereserveerd in het plaatselijk restaurantje. Dit bleek recht tegenover het huis te zijn waar we vanavond slapen.
Tevens zorgde hij voor een aantal biertjes, die er als gewoonlijk na een lange dag wandelen ,
ingingen als Gods woord in een ouderling.
In het boek van het gastenverblijf kwamen we weer de namen tegen van de inmiddels twee bekende Nederlanders Piet en Ton.
Piet van Hees en zijn zwager hebben hier vorig jaar van 4 op 5 mei geslapen en dit alles zal hun bekend voorkomen behalve natuurlijk die schone bruine dames.
Morgen een dagje rustig aan naar La Souterraine. Dit is een vrij korte route, ongeveer 11 km,
ivm de beschikbare overnachtingen.
Wij gaan zometeen bij de overburen eten. Morgen een keer lekker uitslapen want we pakken een glaasje wijn extra omdat onzer alle Willem A. jarig is
Houdoe en tot morgen.
C en A.

1. Kees van Doorn:
    Hoera hoera hoera.
  2. Jan en Ria van Rosmalen:
    27 april 2018
    Ik wilde jullie een foto sturen van de feestbridge van gisteren, maar ik zie geen mogelijkheid om iets bij te voegen. Het was een topfeest, jammer dat we jullie misten.
    Jullie reis gaat ook voorspoedig zo te lezen en morgen zelfs een beetje een luie dag 😁
    Geniet van alles wat je ziet en wat een orchideeën! Groetjes
  3. Piet en Diny:
    27 april 2018
    Inderdaad, komt heel bekend voor. Wij hebben op hetzelfde adres geslapen, zelfde bed dat weet ik niet🙂. In hetzelfde restaurant tegenover hebben wij toen ook gegeten (man zal provisie krijgen misschien). Lekker maar zoveel dat slapen lastig werd. Inderdaad prachtige natuur in die omgeving. Succes maar weer met jullie voettocht. Groetjes.
  4. Ied:
    27 april 2018
    Daar ben ik weer, terug van weg geweest. Mieke en Piet hebben mij met Boet weggebracht en weer gehaald, top. Jullie gaan ook voorspoedig en af en toe lange route. Mooie bloemen, ja hier bloeit het fluitenkruid, ook mooi, maar niet zo mooi als die orchideeën . Wandel ze.
  5. Nol van Zoest:
    27 april 2018
    Lang leve de koning ....... Super feestje gisteren maar dan van de bridge-koningen.
  6. Piet:
    27 april 2018
    Fijn dat het wandelen van jullie gesmeerd loopt. Volgend jaar moet je toch echt het 16 jubileumsfeest van onze bridgeclub meemaken. Het 15de was geweldig.
    Als jullie rap thuiskomen hebben wij nog twee doosjes jubileum pralines voor jullie. Die zijn best lekker, dus als je nog lang wegblijft, hebben wij ze zelf op.
  7. Gerard Cornelissen:
    28 april 2018
    Even in mijn route gezocht of jullie op plaatsen komen waar wij ook met de fiets zijn geweest. In een van de verslagen vond ik onderstaande, een aanrader voor vanavond.

"Vandaag weer een camping in La Souterrene. Op deze toch drie sterren camping was nog niet alles, bijna niets, in bedrijf (1 juli). In onze overnachting plaats is wel een kerk waar de nodige informatie lag over de Camino naar Santiago. In het Grand Hotel in La Souterrene hebben we een uitstekende 'pelgrims' menu gehad; voorgerecht, hoofd gerecht, kaasplank, dessert, wijn en koffievoor de prijs van 12,80 euro"
    groetjes Gerard Meriam
  8. Johann en Ria:
    28 april 2018
    Hoi Coby en Dre,
    Nogal druk gehad en de komende week ook druk. Eerst een aantal dagen met een Balinese kennis(restauranthoudster) in Brugge geweest. Mooie stad en lekker eten en drinken. Dan 15 jaar bridge, ook niet verkeerd. Morgen met 3 buurtbussen, ik ben ook chauffer, de hele dag op pad door de Betuwe met “eenzame” senioren. Gesponsord door de RABO. Dinsdag 1/5 met een grote bus een hele dag naar het Openluchtmuseum in Arnhem plus een gastvrouw. Gesponsord door de Vriendenloterij. Zondag 6/5 met de chauffeurs, bestuur en partners de hele dag naar de Biesbosch. Kortom allemaal leuk.
    Overigens kwamen we in Brugge nog een koperen jacobsschelp in de binnenstad tegen. Ook hier gaat “de route” langs.
    Veel plezier en vooral genieten.