dag 18, Bazancourt-Reims, woensdag 4 april. 17 km.

4 april 2018 - Reims, Frankrijk

Hallo allemaal,
We hadden vannacht in de slaapzaal achter het podium van het plaatselijk parochiehuis/ theater toch nog wat moeten improviseren. De deur van het slaapzaaltje kon niet op slot dus van " backstage " kon men de slaapkamer op. Daar hadden we het volgende op gevonden. Die deur ging naar buiten open en daar hadden we een staande kapstok voor gezet.
Daarna enkele dunne kleerhangers aan de kapstok en de klink van de deur vastgemaakt en voila. Als iemand naar binnen wilde kreeg hij eerst de kapstok op zijn kop.
De route naar Reims ging weer door glooiende landschappen met een wei(ds ) blik.
Er stond een flinke zuid-westen wind recht op de kop en dat was redelijk fris op deze hoogvlakte. Het bleef wel de hele route droog. Het grootste deel van de route toch weer over de d- weggetjes gelopen omdat de onverharde kleiwegen nog vrij onbegaanbaar waren.
In het centrum van Reims was vrij veel politie. We zagen zelfs groepjes die wapens bij zich hadden om traangaspatronen af te schieten. Er waren wel veel jeugdigen op straat in de leeftijd tussen 15 en 20 jaar. Wat er aan de hand was is ons niet bekend geworden.We zijn doorgelopen naar de kathedraal. Wat een groot gebouw.
Weer enkele kaarsjes opgestoken voor verlichting van anderen.
Uiteindelijk na even zoeken toch ook een foto gemaakt van de beroemde lachende engel.
In de kathedraal waren ook vrijwilligers van het genootschap van St. Jacob die pelgrims alle nodige informatie verschaffen. Een van hun had een thermoskan koffie en wat zelf gebakken koekjes bij zich. Dus hebben we in de kathedraal koffie met koek gehad. Iets wat eigenlijk niet mag en een vriendelijke suppoost zij er wel iets van. Toen we zeiden dat we de koffiekopjes onder de tafel zouden houden en zouden gaan biechten was het goed.
Vervolgens inkopen gedaan want op ons slaapadres konden we gebruik maken van een keuken.
Bij een slager in het centrum wat lamsvlees gekocht. Het vlees zag er allemaal geweldig uit en hij had zelfs vlees van die Jappanse koeien die gemasseerd worden. Koste maar 100. euro de kilo. We hebben even over het lamsvlees gevreven en dat hielp ook goed want dat smaakte ook prima.
Net na het eten trok er een flinke onweersbui over Reims. Mooi toch. Zolang de buien in de avond en nacht vallen vinden we het prima.
De reacties die we ontvangen vinden we beiden geweldig. Onze hartelijke dank hiervoor.
Welterusten allemaal en tot morgen
C. en A.

1. Troet en Trees:
    4 april 2018
    Reims is weer een volgende mijlpaal toch! Mooi wat jullie al realiseerden!
  2. Ron & Rita:
    5 april 2018
    Mooi verhaal, al zou ik me over die on-afgesloten deur weinig zorgen maken: wat valt er nu te halen bij twee armetierige pelgrims. Geen dikke portemonnee en geen autosleutels van een Mercedes AMG in ieder geval.... Goed bezig, mooi tempo en op naar het goede weer!
  3. Nol van Zoest:
    6 april 2018
    Ga jij je voortaan opsluiten s'nachts? Bang dat ze je reddende engel Coby weghalen?
  4. Nel Manders:
    6 april 2018
    Geweldig hoe jullie gaan en hier echt genieten van de mooie verhalen doorspekt met humor. Groeten Nel.