dag 15, Aubigne Les Pothees-Signy L' Abbaye, 1 april 15 km.

1 april 2018 - Aubigny-les-Pothées, Frankrijk

Hallo allemaal,
Het gastverblijf van vannacht was prima. We hadden het getroffen bij de B&B van de familie Lagarde. Zij hadden voorheen een slagerij en traitteursbedrijf gehad en dat was te merken aan het eten. Geweldig adres om te slapen en te eten. Er was ook nog een echtpaar uit Sibbe, vlakbij Valkenburg. Zij kwamen hier vaker. Niet om te pelgrimeren maar om brocante markten te bezoeken. De man handelde in oude tractoren en allerlei andere atributen die daarbij hoorden zoals emaille reclamebordjes en dergelijke.
Zij woonden in Sibbe in een verbouwde boerderij vlakbij de camping waar wij al verschillende malen hebben gecampeerd. De wereld is niet zo groot.
Toen we vertrokken regende het een beetje en onderweg regende het steeds harder tot we ongeveer bij de volgende slaapplaats waren. Toen werd het droog.
Vandaar dat we onderweg gepauzeerd hebben in een van de weinige kerkjes die hier open zijn.
De oprit naar dit kerkje had een stijgingspercentage van ongeveer 18 %, net als bij sommige beklimmingen vanmiddag in de ronde van Vlaanderen. Langs dit kerkje stond de plaatselijke glasbak met daarin 3 openingen om glas in te gooien. Een van die openingen was een stuk lager en speciaal voor invaliden zodat zij vanuit hun rolstoel daar hun lege flessen in konden gooien. Om zoiets te verzinnen moet je toch wel gevoel voor humor hebben.
Dat geldt eveneens voor een verkeersbord langs de weg dat kennelijk waarschuwt voor koeien die met een vrachtwagen de weg oprijden. Daar moet je inderdaad erg goed voor uitkijken.
In verband met het natte weer hadden we gisteren een alternatieve route uitgezocht zodat we niet via de blubberpaden hoefden te lopen.Tevens hadden we de route ingekort i.v.m. 1e Paasdag.
Vanavond gaan we wederom een andere route zoeken die veelal over fietspaden en asfaltweggetjes gaat. Deze gaan ook gedeeltelijk over de pelgrimsroute. De bospaden en onverharde wegen is voorlopig geen optie.
In de plaatselijke kroeg vroegen we of het hier in het voorjaar altijd zo'n slecht weer was.
Men vertelde ons dat hier het vehaal de ronde deed dat er vorig voorjaar 2 Nederlandse pelgrims genaamd Pierre en Antoine al het mooie voorjaarsweer hadden opgebruikt.
We zullen de komende weken wel zien of dit verhaal op waarheid berust.
We gaan zometeen aan tafel voor het avondeten dus groetjes allemaal morgen weer een ander verhaal.
C. en A.

1. Piet en Diny:
    1 april 2018
    Die Pierre en Antoine van het voorgaande jaar hebben veel geluk gehad met het weer (maar zeer waarschijnlijk gewoon verdiend). Na regen komt zonneschijn, ook in Frankrijk. Gr.
  2. Ineke:
    1 april 2018
    En! Nog wat eitjes gevonden onderweg!? Of hadden ze deze zo goed verstopt!!! Fijne paasdagen!
  3. Piet:
    2 april 2018
    Jullie treffen het niet met het weer! Als het gezegde klopt dat Na regen zonneschijn komt, zul je het binnenkort vreselijk warm gaan krijgen. Sterkte alvast.