dag 13, Padron naar Santiago, zaterdag 20 oktober. 26 km.

20 oktober 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Na een stevig en lekker ontbijt vanmorgen om 08.30 uur vanuit Padron vertrokken voor de laatste etappe naar Santiago. Gezien de hoogteverschillen, lengte (26 km) en de temperatuur (25 gr.) zou het weleens pittig kunnen worden en dat was ook zo. Niet dat we klagen want dat mogen pelgrims niet. Toeristen mogen dat wel.
Onderweg zagen we nog een toepassing van die granieten stenen. Een schitterend bushokje dat volgens mij ook nog eens "hufter-proof" was.
Na ongeveer 10 kilometer kwamen we in de gemeente Teo. Dat deed ons denken aan een vriend van ons die in Oss woont en al een paar jaar zijn bedlegerige moeder verzorgd en daarbij zijn eigen leven op de achtergrond plaats. Als we het toch over bikkels hebben, nou dan is hij er zeker een. Misschien weten ze dat hier in Spanje ook en mogelijk hebben ze zijn naam daarom aan dit dorp gegeven. In onze ogen zou hij dat ook zeker verdienen.
De binnenkomst in Santiago was minder emotioneel als in het voorjaar. Toen waren de omstandigheden voor verschillende familieleden dan ook minder rooskleurig als nu.
We hebben bij de apostel Jacobus toch voor alle zekerheid nog maar een grote dikke kaars aangestoken met het verzoek om die positieve trend door te zetten.
Het was vrij druk in Santiago en we zagen daar vrij veel pelgrims terug die we onderweg hadden ontmoet.
Na het avondeten (inktvis op zijn Galitsisch) en een lekker ijsje onderweg nog even langs de Kathedraal gelopen. Hij stond in de schijnwerpers en ziet er dan nog mooier uit als overdag.
Wij slapen vlakbij die Kathedraal en bijna onder ons raam stond een ensemble met een geweldige zangeres. Nou mooier kun je niet in slaap vallen.
Welterusten en tot morgen.

1. Kees van Doorn:
    21 oktober 2018
    Bedankt voor wederom de mooie reisverhalen. Zeer plezierig om te lezen en jullie belevenissen te ervaren.De zomermaanden hebben wij weer doorgebracht in Nederland. Eind deze maand vertrekken wij weer tot het voorjaar naar de Algarve. Obrigado!
  2. Ied:
    21 oktober 2018
    Bedankt weer voor de verhalen, zo hoeven wij niet op vakantie, we beleven het op deze manier.