dag 101, Pedrouzo-San Marcos, dinsdag 26 juni. 15 km.

26 juni 2018 - San Marcos, Spanje

Lieve mensen,
Hartelijk bedankt voor jullie reacties en medeleven. Het heeft ons veel blijdschap en geluk gebracht. Het was een grote steun voor ons, zeker als het wat moeilijker was en dat was het soms ook gezien het feit dat het met sommigen binnen de familie niet zo best gaat.
Zij waren juist degene die er op stonden dat wij deze reis toch gingen maken.
De andere kinderen, familieleden, kennissen en vrienden zijn we heel dankbaar dat zij de helpende hand hebben toegestoken terwijl wij onderweg waren.
Het is een onvergetelijke reis geweest in alle opzichten maar we zullen toch zeer blij zijn als we jullie weer allemaal terugzien en kunnen helpen waar het nodig is.
Wij zijn vandaag tot 5 km voor Santiago gelopen om daar te overnachten. Het was dus een korte etappe van 15 km.
Vanmorgen dus uitgeslapen en om 07.00 uur opgestaan. Vervolgens op ons gemak wat gegeten en voor onze doen rustig naar San Marcos gelopen.
Weer veel bekenden gezien en een tijdje meegelopen met een echtpaar uit Zuid- Afrika.
Na de laatste eucaliptusbossen, klimmetjes en paadjes naar beneden onze bagage achtergelaten in een echt hotel en daarna nog even doorgelopen naar het iets verder gelegen Monte de Gozo waar het zeer druk was met pelgrims en toeristen.
Mijoenen zuchten van verlichting zijn in de loop van de duizend jaar lange bedevaartsgeschiedenis al op de Monte de Gozo geslaakt. Ontelbaar zijn de momenten van uitzinnige vreugde ( Spaans= gozo) bij de eerste aanblik van de 3 torens van de kathedraal van Santiago in het dal. Weliswaar is daar geluk voor nodig met het grillige Galicische weer met zijn regematige nevel of laaghangende bewolking.
In de middeleeuwen mocht de pelgrim in een groep die als eerste de kathedraal zag, zich pelgrimskoning noemen. Veel van de in Europa verbreide achternamen zoals Koning, Rey(Spaans), Roy of Leroi (Frans) gaan hierop terug.
Als ik het dus goed begrijp is een voorvader van mij hier erg lang geleden ook geweest en was hij de eerste die de kathedraal zag. Ook vandaag zag ik, een nazaat dus, de kathedraal eerder als de rest van de groep. Vraag maar aan Coby want zij was er bij.(alleen)
Het gedenkteken dat hier staat vanwege het bezoek van de Paus in 1993 vind ik persoonlijk een ietwat groot uitgevallen niks zeggend gedrocht wat afbreuk doet aan de mystiek rond de camino met al zijn pelgrims.
Morgen gaan we in alle vroegte (06.30) richting Santiago. We hopen dan in rustiger sferen door Santiago naar de kathedraal te kunnen lopen. Onderweg komen we dan langs een meer realistischer monument ter ere van de de vele pelgrims die ons in de middeleeuwen
voor zijn gegaan. Een welverdiend aandenken want zijj moesten tenslotte ook weer te voet terug naar huis.
Wij gaan ons voorbereiden op een mooie en zeer waarschijnlijke heftige finale.
Nogmaals bedankt en tot morgen.
C en A.

1. Ron & Rita:
    26 juni 2018
    Hier past alleen stilte. En diep respect.
  2. Elle:
    ❤️
  3. Piet:
    Hoi Coby en Dré,
    Wat mooi, zo'n een na laatste dag. Op je gemak naar de laatste etappe onderweg. We wensen jullie. Een keimooie dag toe morgen. Zal veel emoties losmaken, maar laat ze maar gaan. Daar schijnen heel veel pelgrims mee te maken heb en. Nogmaals, geniet en ben trots op jezelf. Tot snel!
  4. Piet en Diny:
    Hoi Coby/Dré,
    Zoals je ziet, het gaat stap voor stap en als je dat dan maar vaak genoeg herhaalt kom je er. Geniet van deze laatste etappe. Vergeet niet Jacobus in de kathedraal te omhelzen (doe hem de groeten van me) en hopelijk gaan ze dan het wierookvat ook slingeren. In het gebouw waar je je af gaat melden zit ook "De Huiskamer van het Genootschap". Ze ontvangen je met koffie. Je kunt er even lekker napraten en je in laten schrijven in het gastenboek. Voor de laatste maal: "Buen Camino !!!"
  5. Ineke:
    26 juni 2018
    Geniet deze dagen! Zuig het op als een spons en neem al jullie verhalen en ervaringen weer mee naar huis!
    Tot snel! 😘
  6. Jan en Elise:
    26 juni 2018
    Geweldig, respect, alle lof voor jullie! Wij gaan jullie missen. Het was een genot dagelijks met jullie mee te reizen vanaf de bank. Een prachtige ervaring en herinnering voor jullie.
  7. Sjoerd Schalken:
    27 juni 2018
    Geweldig, respect dat jullie deze tocht hebben volbracht.
    Ik heb zojuist van mijn ouders een mooie foto doorgestuurd gekregen.
  8. Ied:
    27 juni 2018
    Geweldig, ja respect voor jullie . Ik pink een traantje mee. Bedank Jacobus Coby, die zit toch in jouw naam verweven. Geweldig nu kan het stille genieten beginnen. Liefs
  9. Coby en Andre van Roij:
    27 juni 2018
    dank je wel lieve mensen.
  10. Phia van Hintum:
    27 juni 2018
    Tis volbracht, hoop dat al jullie mooie wensen uit mogen komen, dikke knuffel van mij X
  11. Ad Kocken:
    27 juni 2018
    gefeliciteerd jullie hebben het gehaald wat een mooi resultaat
  12. Annie Konings:
    27 juni 2018
    Topprestatie en een onvergetelijke ervaring om naar terug te kijken!! Het was heel fijn om mee te beleven, lieve groetjes, Huub en Annie tot ziens