Laatste hoofdstuk donderdag 28 juni 2018.

28 juni 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Hallo allemaal,
Gisteravond wisten we nog niet of we met de bus of de taxi naar het busstation zouden gaan. Voor de prijs maakte het niets uit want het was alle twee even goedkoop. Vanmorgen waren we echter weer om caminotijd (07.00) wakker. We besloten om maar gelijk na het ontbijt naar het busstation te wandelen. Die 3 km kon er ook nog wel bij. De weg er naartoe
ging gedeeltelijk over de pelgrimsroute echter nu liepen we tegen de stroom in.
Omstreeks 11.00 uur vertrokken we met de bus naar Porto in Portugal waar we omstreeks 14.30 uur Portugese tijd aan kwamen. Het is daar namelijk 1 uur vroeger dan in de rest van Europa.
Morgen vliegen we van hier rechtstreeks naar Eindhoven en dan hopen we omstreeks 21.30 uur thuis te zijn.
Dan is onze lange avontuurlijke reis definitief voorbij.
Op zondag 18 maart vanuit een ernstig fris Lith vertrokken en op woensdag 27 juni in een warm Santiago aangekomen.
We hebben er 102 dagen over gedaan.
Volgens de caminogidsen hebben we in Nederland 90 km, in Belgie 280, in Frankrijk 1391 en in Spanje 790 km gelopen wat een totaal van 2551 km is.
Onderweg hebben we zo ongeveer alle weersomstandigheden gehad behalve sneeuw.
Allerlei mensen van over de hele wereld ontmoet en mee gesproken. Iedereen had zo zijn eigen verhaal en reden om de camino te lopen.
Onze vele slaapplaatsen verschilden van dag tot dag. Van een prachtig oud kasteel tot een parochiale herberg waar we het douchen toch maar een keer overgeslagen hebben.
Het eten was over het algemeen goed tot soms uitstekend en ook genoeg anders hou je het ook niet vol om zo lang elke dag die afstanden te lopen.
De reacties van jullie op onze verhalen vonden we geweldig en hartverwarmend.
Voor ons zijn die verhalen en foto's ook belangrijk.
Als andere pelgrims op de camino ons vroegen waar we enkele dagen geleden hadden geslapen dan moesten we vaak het antwoord schuldig blijven. Dus als we straks thuis alles weer lezen en de foto's bekijken lopen we de camino opnieuw zonder een stap te hoeven doen.
Verder hopen we dat hetgeen waar we voor gelopen hebben zal gebeuren.
Tenslotte wil ik nog even kwijt dat zonder mijn loopmaatje Coby " de Fransen zeggen Jaccoba") deze geweldige reis waarschijnlijk niet had plaatsgevonden. Jaren geleden heeft ze er al over gesproken. Vorig jaar hebben we de knoop doorgehakt. Ze heeft veel tijd gestoken in de voorbereiding en de aanschaf van het juiste materiaal.
Ook onderweg heeft ze veel werk verzet. Een betere partner had ik me niet kunnen wensen.
Laat het nou toevallig ook nog mijn vrouw zijn.
Coby( de Fransen zeggen Jaccoba) je bent een schat en ik hou heel veel van jou.
Lieve mensen tot ziens in Lith.
C en A.

1. Jan en Ria van Rosmalen:
    28 juni 2018
    Mooi, zo'n liefdesverklaring op het eind 😀 Jullie hebben de klus SAMEN geklaard.
    Krijgen we misschien nog een keer een gesproken verhaal met foto's?
    Denk er maar eens over na.
    Goede reis en wel thuis ❤❤
  2. Piet:
    28 juni 2018
    Maar Dré, hoe moet dat nu met ons, we zijn zo gewend om dagelijks je verslag te ontvangen. We zullen het erg gaan missen. Gelukkig missen we jullie dan niet meer.
  3. Ron & Rita:
    28 juni 2018
    Dre en Coby. Zoals eerder gezegd, van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie doel. Niets dan respect rest ons. Ongelooflijk dat je niet één dag hebt gemist. Een voorbeeld voor een ieder. We gaan elkaar ontmoeten binnenkort!
  4. Troet en Trees:
    28 juni 2018
    Morgen komen wij aan in Nidaros, de oude benaming voor Trondheim. Wij hebben maar twee weken gelopen dus alle respect voor jullie tweetjes! Pelgrimsgroet van je Vlaamse hospitaleros, Troet en Trees
  5. Coby en Andre van Roij:
    Lieve Dre en Coby

gefeliciteerd jullie hebben de klus geklaard en hoe !!!! ,met jullie hoop ik dat al jullie intenties verhoord worden .
    We hebben genoten van al jullie verhalen en foto's.
    groetjes en liefs vanuit Gemert
  6. Erik en Anneliek:
    28 juni 2018
    Dre, Coby, Gefeliciteerd met behalen van jullie doel. Elke avond jullie verhaal trouw gelezen, het was mooi om toch een beetje met jullie meegelopen te hebben. WELKOM terug in het warme Lith en we zien jullie snel.

Groeten de buren (we hebben jullie gemist, de beestjes ook trouwens)
  7. Ad Kocken:
    28 juni 2018
    een hele knappe prestatie wij hopen dat jullie wensen uitkomen, daar boven
    luisteren ze niet altijd maar hier kunnen ze toch niet onderuit.

zien jullie binnenkort wel als jullie weer een beetje aan het gewone leven gewend zijn
    liefs truus en ad
  8. Mirjam Vergeer:
    28 juni 2018
    Wat een enorme prestatie!! Vertrouw erop dat jullie reis met zijn intenties zijn vruchten af zal werpen. Wees enorm trots op deze prestatie.
    XX
  9. Nol van Zoest:
    29 juni 2018
    Blij dat jullie dadelijk weer thuis zijn. Well done together.
  10. Gilke:
    Lieve papa en Coby,
    Jullie hebben het toch maar even geflikt! Ik heb jullie eerlijk gezegd eerst uitgelachen toen je het vertelde dat jullie deze reis gingen maken. Maar toen zag ik de ernst op je gezicht en wist ik dat jullie dit ECHT gingen uitvoeren. Dat je aan Coby een perfecte partner hebt, dat weten wij wel. Ach weet je pap, op elk potje past een deksel, en anders heb je altijd nog afdekfolie hahaha... Maar jullie passen zo ontzettend goed op elkaar, jullie zijn eerder het tupperware bakje hahaha.. Onverwoestbaar!!!! Hopelijk gaan inderdaad alle dingen uitkomen waar jullie voor gelopen hebben... Dat zal de tijd uitwijzen. En wij zijn hier ook ontzettend trots op jullie!!!
    Liefs Peter Gilke en kids x
  11. Trudy Smolders:
    29 juni 2018
    Alles is al gezegd, ik wens jullie een goede terugreis en hoop straks nog veel erover te horen/zien.