dag 90, San Justo de la Vega-Rabanal del Camino, vrijdag 15 juni. 24 km.

15 juni 2018 - Astorga, Spanje

Hallo allemaal,
Weer goed geslapen en ernstig vroeg ( 06.00 uur) opgestaan in verband met de verwachtte hitte. We hebben vandaag 24 km voor de boeg en het laatste stuk gaat bergopwaarts.
Als we Astorga naderen schijnt de gouden morgenzon op de kloosters en andere gebouwen.
Het is erg druk op de route met pelgrims uit alle hoeken van de wereld.
Het is vandaag ongeveer 27 graden en toch zagen we twee jappaners met lange broek, dikke jas en handschoenen aan. Ik krijg het al warm als ik het zie en daarom zijn we ze vlug
voorbij gelopen.
Uiteindelijk kwamen we omstreeks 13.00 uur aan bij onze albergue.
Onderweg naar de Montes de Leon waar onze slaapplaats is zagen we een helikopterplatform. Die is speciaal hier omdat deze streek vrij onherbergzaam is en druk bevolkt met pelgrims.
Als iemand het hier aan zijn rikketik krijgt of een ernstige val maakt is het wel zo prettig dat je zo snel mogelijk medische hulp krijgt.
In een klein en oud dorpje een van de mooiste houten kruizen tot op heden gezien. Door zijn eenvoud en soberheid straalde het meer kracht uit dan de anderen die ik in de diverse kerken en kathedralen heb gezien.
Vreemd was het feit dat we een paar wandelschoenen aan een hoogspanningskabel zagen hangen. We hebben ze in bomen zien hangen, op stenen zien staan en langs de weg zien liggen maar het verhaal achter dit paar schoenen ontgaat ons.
Ik weet dat sommige mensen hun pet aan de kapstok hangen als ze er genoeg van hebben.
De eigenaar van deze schoenen heeft onder een zodanige spanning gelopen dat hij er de brui aan heeft gegeven en zijn schoenen omhoog heeft gegooid. Vandaar waarschijnlijk de benaming "hoogspanningskabels".
Hier in Spanje zagen we een heel ander soort " kattebak " dan bij ons in Nederland. De foto verklaard waarom.
Morgen gaan we weer vroeg op pad vanwege de verwachtte warmte. We lopen dan vanaf het begin naar een hoogte van ruim 1500 meter naar het " Cruz de Ferro " om het belangrijkste ding te doen op deze geweldige tocht.
Het is de soberste maar meest indringende plek van de Sint Jacobsroute.
Uit een hoop stenen steekt een lange eikenhouten paal met daarop een klein ijzeren kruis.
De precieze betekenis ligt in het duister. Zeker is dat de pelgrims al sinds eeuwen een steen bij het kruis leggen. Deze steen moet van huis zijn meegenomen en niet kort daarvoor ergens zijn opgeraapt.
Het gebed van het Cruz de Ferro luidt" Heer moge deze steen, symbool voor al mijn inspanningen op mijn bedevaart, die ik aan de voet van het kruis van de Verlosser neerleg, eens, als over de daden van mijn leven wordt geoordeeld, de weegschaal ten gunste van mijn goede daden doen doorslaan. Moge het zo zijn."
Voor vele pelgrims betekent het ritueel ook het symbolisch afleggen van iets wat hun ziel bezwaart.
Ik ( Dre ) zo eigenwijs als ik ben leg morgen, samen met Coby, onze steen bij het kruis, niet om bovenomschreven reden maar voor de gezondheid en geluk van onze naasten.
Het beloofd morgen een emotionele dag te worden want ik weet nu al dat ik morgen zal huilen als een klein kind daar boven op die berg als onze steen zijn bestemming krijgt.
Tot morgen allemaal.
C en A.

1. Ron & Rita:
    15 juni 2018
    Prachtig verhaal achter dat Ijzeren kruis. Ik hoop dat je je doel daar bereikt; het feit dat je moet janken bevestigd het vermoeden. Het gaat jullie goed af dit laatste stuk. Houdt vol, een kom vooral veilig en onbezwaard weet thuis.
  2. Elle:
    15 juni 2018
    Eerlijk gezegd voel ik de tranen al bij het lezen van het verhaal over de steen. Vergeet hem niet óok voor julliezelf neer te leggen... Heel veel liefs vanuit Lith van ons allemaal! xx
  3. Carol van Hintum:
    heyyy Coby en Dre
    Ik vind het een geweldig gebaar wat jullie morgen daar ginder gaan bewerkstellen
    ik ben er vast van overtuigd dat die zo ver gedragen steen zijn werk zal doen bij het lezen moesten wij al een traantje laten echt geweldig ben heel trots op jullie
    Liefs en sterkte morgen maar vooral geniet samen geniet Carol en Susan
  4. Nel Manders:
    15 juni 2018
    Ja ook hier houd ik het niet droog lieve Coby en Dre. Dank je wel voor jullie in mijn leven en dat van mijn dochter
    en sterkte met de laatste loodjes xxx
  5. Robert:
    Prachtig verhaal weer.
    Heel veel succes morgen, maar geniet er ook van. Dit is een hele mooie mijlpaal.
    Ik sluit me volledig aan bij Elle! Er zit ook heel veel van jullie in die steen, dappere strijders !!
    Heel veel liefs uit Oss
    Robert
  6. Jan en Ria van Rosmalen:
    15 juni 2018
    Geweldig mooi verwoord weer. In gedachten gaan we met jullie mee. Een heel gewicht gaat er weer van jullie af en uit de rugzak! Lieve groet xx
  7. Nol van Zoest:
    15 juni 2018
    Goed bezig samen. Laat ze maar rollen jonge … hebben we al vaker gedaan. Liefs Nol en Lies
  8. Piet en Diny:
    15 juni 2018
    Ja Dré/Coby, laat het maar op je inwerken, het zal jullie goed doen. Geniet van alles. Buen Camino.
  9. Gerard Meriam:
    fuerza y ​​experiencia, toppers
  10. Theo:
    15 juni 2018
    Huilen kan zo mooi zijn. Ik hou van jullie...
  11. Coby en Andre van Roij:
    Andre en Coby
    In mijn gedachte zal ik morgen mee lopen met jullie en mee janken tot ik leeg ben zodat er plaats is voor nieuwe energie die dat weet ik zeker vanuit dat kruis naar me toe zal stromen .
  12. Jeanne Eikelenboom:
    15 juni 2018
    Goede dag morgen. Laat je zorgen en pijn achter bij het ijzeren kruis en krijg er veel zegen en inspiratie door. Sterkte.
  13. Henk en Reina van der Laan:
    16 juni 2018
    Wat een mooie blog met een emotioneel einde. Ook dit gebaar en de gedachte erachter stellen we erg op prijs. Zien al weer uit naar jullie verhaal van vanavond.