dag 28, Flogny La Chapelle - Chablis, zaterdag 14 april. 28 km.

14 april 2018 - Chablis, Frankrijk

Hallo allemaal,
Na een goede nachtrust in een prima verblijf de boel weer ingepakt om verder te gaan. Ik moet wel zeggen dat de gemeente hier een schitterend verblijf heeft voor de pelgrims en daar niets voor vragen. Uiteraard werd door ons een donatie gedaan ten behoeve van de vrijwilligers. Het is wel eens anders maar daar kom ik straks wel op terug.
Ook vandaag weer over de kleine asfaltweggetjes want bospaden is nog even geen optie en wordt door de plaatselijke bevolking ook afgeraden.
Gedurende de wandeling kwamen we weer in een wijnstreek uit en deze keer was Chablis aan de beurt.
Een van de eerste wijnboeren was Domaine Roy. Zou familie kunnen zijn want wijn daar weet ik ook wel raad mee.
Dit was toevallig ook het gebied waar de Grand Cru vandaan komt. In Chablis zelf op een terrasje afscheid genomen van Jacques uit Spa. Hij ging nog een paar uur door maar wij vonden het welletjes.
Eigenlijk wel jammer want als we nu boodschappen doen moeten we het zelf dragen. We zullen Jacques en zijn kartetje missen.
In enkele winkels gekeken voor een flesje witte wijn maar die waren allemaal goed aan de prijs. De Petite Chablis vanaf ongeveer 10. euro en een Grand Cru voor 335. euro. Ik heb nog maar eens een paar keer gekeken of ik het wel goed had gezien. En inderdaad mijn ogen daar mankeerde niets aan.
Dan maar geen Chablis want op het terras kostte een glas Chablis 6.euro.
Omdat we vandaag toch vlees zouden bakken pastte daar heel goed een rode Bordeaux bij van 4,95 en daar was niks mis mee.
Onze gemeentelijke slaapplaats met keuken was gevestigd in een oud schoolgebouw.
Het geheel was ernstig gedateerd maar wel schoon.
Je betaalde hier wel 20. euro per persoon voor terwijl we gisteren voor niets in een schitterend verblijf zaten. Chablis is een schatrijke gemeente maar zou een voorbeeld kunnen nemen aan Flogny La Chapelle dat mijn inziens minder draagkrachtig is.
Ik moet wel toegeven dat we in Chablis 6 wc's tot onze beschikking hadden en gisteren maar eentje.
Het was vandaag prachtig wandelweer en de weersvooruitzichten zijn hier prima.
Ik heb daarom ook besloten om vandaag mijn haar te laten kortwieken.
Dat was het voor vandaag. Welterusten.
C. en A